فست فودها و خطر افسردگی

گردآورنده : فاطمه محمدی،مسئول تغذیه بیمارستان نمازی

 محققان دریافتند که خوردن فست فود خطر افسردگی را بیش از 50 درصد افزایش می دهد. غذایی که ما میخوریم، مواد لازم را برای متابولیسم، ساخت، ترمیم بافت ها و سلول ها به ویژه در مغز تامین می کند. بخش خاکستری مغز عمدتا از اسیدهای چرب امگا-3، DHAو EPA تشکیل شده است که  این اسیدهای چرب با چند باند دوگانه در بافت عصبی هستند. وقتی رژیم غذایی ما مناسب نباشد و مواد ساختمانی لازم را به ویژه در دوران رشد برای بدن تامین نکند، بدن مجبور است از مواد در دسترس خود استفاده کند، برای مثال اگر رژیم ما حاوی مقدار زیادی چربی های مضر ( که عمدتا در فست فودها و غذاهای فراوری شده هستند) و در عوض چربی های مفید کمتری باشد، بدن از همان چربی های مضر استفاده می کند.

بر اساس گزارش محققان، شیوع افسردگی در افرادی که بیشتر از غذاهای صنعتی و فراوری شده مانند کیک ها، دونات ها و فست فودها مانند همبرگر، هات داگ و پیتزا استفاده می کنند، 51 درصد بیشتر است. گزارش شده که ابتلا به افسردگی با مقدار مصرف این نوع غذاها ارتباط دارد و هرچه میزان مصرف غذاهای اماده بیشتر باشد، خطر افسردگی نیز بیشتر خواهد شد.

ü ویژگی افرادی که بیشتر از غذاهای آماده استفاده می کنند:

عمدتا افرادی که بیشتر از غذاهای آماده استفاده می کنند، ویژگی های خاصی دارند. معمولا مصرف این نوع غذاها در افراد مجرد، بی تحرک و با عادت غذایی نادرست بیشتر است. به علاوه این افراد از مواد غذایی مفید مانند میوه، سبزی، مغزها، ماهی و روغن زیتون نیز به میزان کمتری استفاده می کنند، غالبا سیگار می کشند و اضافه وزن داشته یا چاق هستند. چاقی خود میتواند زمینه ساز بروز مشکل افسردگی باشد. بنابر مطالعات انجام شده رابطه متقابلی بین چاقی و افسردگی وجود دارد. شیوع افسردگی در افراد چاق سه برابر افراد دیگر است. افراد چاق به علت تصویر ذهنی بدی که از شکل ظاهری بدن خود دارند، اعتماد به نفس کمتری داشته و مهارت کافی در رویارویی با وقایع اجتماعی را نخواهند داشت. از سوی دیگر، این افراد با بینش منفی اطرافین و جامعه مواجه هستند. این عوامل باعث انزوا و کناره گیری افراد چاق از مناسبات اجنماعی و در نتیجه اختلالاتی نظیر افسردگی می شود.

ü مشکل غذاهای آماده :

غذاهای تجاری آماده یا غذاهای سرخ شده عمدتا حاوی چربی های جامد و اسید چرب ترانس هستند که برای بدن مضرند. این چربی ها نه تنها خطر بیماری های قلبی را افزایش میدهند، بلکه با عملکرد طبیعی انتقال دهنده های عصبی در مغز تداخل یافته و فعالیت الکتریکی طبیعی مغز را که برای پیام رسانی لازم است، دچار اشکال می کنند.

امروزه شواهدی وجود دارد که تغذیه مناسب می تواند به کاهش این مشکل کمک کند. غذاهای طبیعی که حاوی ویتامین های گروه B، اسیدهای چرب امگا-3 و روغن زیتون هستند، می توانند خطر افسردگی را کاهش دهند. تغییر شیوه زندگی و داشتن تحرک بدنی و ورزش منظم روزانه علاوه بر آن که در تغییر خلق بیماران افسرده و بهبود علائم روانی آن ها اثرات مفید غیر قابل انکاری دارد، در ارتقای سلامت و کنترل وزن آن ها نیز موثر است.

ü غذاهایی که خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهند

      · خوردن وعده های غذایی به طور منظم

      · مصرف پروتئین در هر وعده غذایی

      · خوردن روغن ماهی

      · خوردن غذای کامل

      · نوشیدن مایعات

      · مصرف مولتی ویتامین


منبع: دنیای تغذیه

https://www.hamshahrionline.ir/news/186921/

 

ماهنامه الکترونیکی سیب/خرداد 99

 


 

 

تاریخ به روز رسانی:
1399/02/30
تعداد بازدید:
237
نشريه الكترونيكي سيب
آدرس: شیراز، خیابان زند، جنب هلال احمر، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز-طبقه هشتم-مدیریت روابط عمومی-نشریه الکترونیکی سیب
کدپستی: 71348-14336 تلفکس: 32308200-071 تلفن: 32122713-071
کلیه حقوق این وب سایت برای نشریه الکترونیکی سیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal