اثرات مثبت فعالیت بدنی در میانسالان و سالمندان

گردآورندگان:

" لیلا جاهد" و "فریده باقری فر" کارشناسان برنامه سلامت میانسالان مرکز بهداشت شهدای انقلاب

منابع : مجموعه مداخلات اساسی بیماری های غیر واگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران "ایراپن"

 

هر گونه حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتی بدن ایجاد می شود و نیازمند صرف انرژی است فعالیت بدنی گفته می شود. ورزش نوعی فعالیت بدنی سازمان دهی شده است که با هدف بازی و سرگرمی توانایی بیشتر، تندرستی یا تناسب بدنی و به صورت حرکات منظم، مکرر و یا برنامه ریزی شده انجام می شود. فعالیت بدنی با شدت متوسط به بالا و به صورت منظم 5 بار در هفته موجب کسب بیشترین اثرات بر سلامت جسم و روان می شود.

فعالیت بدنی هوازی است، که موجب افزایش تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس می شود.

میزان 30 دقیقه پیاده روی سریع 5 تا 7 بار در هفته فعالیت بدنی مطلوب افراد است.

برای افرادی که امکان 30 دقیقه ورزش متوالی یا پیاده روی سریع را ندارند انجام سه دوره فعالیت 10 دقیقه ای در طول روز توصیه می شود.

هر دوره فعالیت بدنی هوازی باید حداقل 10 دقیقه به طول انجامد.

یکی از تصورات غلط و متداول بین مرم ، مضر دانستن پیاده روی و بالاو پایین رفتن از پله برای افراد سالم است. در حالی که فشار بر سطح مفصلی در افراد سالم، باعث تغذیه بهتر سطوح مفصلی و تقویت عضلات اطراف مفصل و در نتیجه پیشگیری از آرتروز می شود.

نکته: در افراد مبتلابه آتروز زانو، پایین رفتن از پله موجب تشدید علائم آرتروز می گردد.

فواید فعالیت بدنی:

1- فعالیت بدنی مناسب موجب قوی تر شدن عضله قلب، گنجایش بیشتر و منظم تر شدن ضربان قلب می شود.

2- شناخته ترین اثرات فعالیت بدنی مناسب بر سیستم گوارش ، افزایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست مزمن است.

3- مطالعات زیادی نشان داده اند که علائم اضطرابی با فعالیت بدنی منظم کاهش می یابند.

4- در پیاده روی سریع، یوگا، ورزش های رزمی و کوهنوردی افراد کاهش فشار روانی و بار عصبی را تجربه می کنند.

5- ورزش موجب بهبود اختلالات خواب و تسهیل در روند به خواب رفتن و پیشگیری از ابتلا به اضطراب و افسردگی می شود.

6- فعالیت بدنی مناسب از طریق افزایش قدرت سیستم ایمنی و اثرات مفید روانی موج کاهش علائم بیماری ها می شود.

7- فعالیت بدنی منطم باعث استحکام استخوان ها شده و از ابتلا به پوکی استخوان، به ویژه در زنان جلوگیری می کند.

8- در بیماران دیابتی، فعالیت بدنی، باعث کنترل بهتر میزان قند خون آن ها می شود و نیز میزان نیاز به انسولین و داروهای ضد قند خوراکی را کمتر می کند.

9- فعالیت بدنی با اثر مثبت بر روی میزان چربی خون، موجب کاهش چربی خون مضر و افزایش چربی خون مفیدشده و از این طریق هم به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

10- فعالیت بدنی منظم از ابتلا به سرطان پستان، رحم، پروستات و روده پیشگیری می کند.


ماهنامه الکترونیکی سیب/ اسفند 98  
تاریخ به روز رسانی:
1398/12/03
تعداد بازدید:
210
نشريه الكترونيكي سيب
آدرس: شیراز، خیابان زند، جنب هلال احمر، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز-طبقه هشتم-مدیریت روابط عمومی-نشریه الکترونیکی سیب
کدپستی: 71348-14336 تلفکس: 32308200-071 تلفن: 32122713-071
کلیه حقوق این وب سایت برای نشریه الکترونیکی سیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal