گیاه خواری و سلامت بدن

گردآورنده: ساناز عبدالرضاپور، سوپروایزر آموزش سلامت بیمارستان آنکولوژی امیر

زمانیکه از افراد پرسیده می شود چرا فکر می کنند که باید گیاه خواری را پیش بگیرند آنها پاسخ های گوناگونی می دهند. برخی بر مبنای اینترنت یا دوستان نزدیکشان اصرار دارند که رژیم گیاه خواری بهترین کار است. افراد علمی تر چنین بحث را پیش می کشند که میوه ها و سبزیجات بیشترین آنتی اکسیدان را دارند، بنابراین رژیم گیاهخواری سالم ترین رژیم است. زمانیکه فردی تصمیم به گیاهخواری می گیرد باید از وی پرسید با گیاهخواری صِرف می خواهی به چه چیزی بیش رژیم غذایی معمول همراه با سبزیجات برسی؟

تقریبا همه افراد یکی از جواب های زیر را می دهند:

  • می خواهم با سرطان مبارزه کنم.
  • می خواهم زنده بمانم و بزرگ شدن و ازدواج فرزندانم را ببینم.
  • باید در بهترین وضعیت قرار داشته باشم تا بتوانم زندگی را سپری کنم.

هدف طولانی و سالم زندگی کردن یک خواسته مشترک بین افراد است.

مصرف کمتر کالری، چربی های اشباع و حیوانی می تواند راهی برای کاهش ریسک بسیاری از بیماری های مزمن بخصوص بیماری های قلبی باشد.

برای رسیدن به یک الگوی سالم تغذیه نیاز نیست که کاملا گیاه خوار باشید شما می توانید با انتخاب سبزیجات، میوه ها، دانه ها و غلات کامل متنوع و محدود کردن مصرف گوشت قرمز اینکار را انجام دهید (موسسه تحقیقات سرطان امریکا AICR).

با مصرف 5 وعده از میوه های رنگارنگ و گیاهان در روز شروع نمایید. سپس حبوبات و غلات را اضافه نمایید. رژیم غذایی بر پایه گیاهان می تواند شامل تمام فرم های گیاهی باشد اعم از سبزیجات تازه، کنسرو شده، یخ زده، خشک شده و آب آنها. از همه رنگ سبزی مصرف نمایید شامل سبزیجات سبز تیره، قرمز، نارنجی، غلات، حبوبات و نشاسته. نیمی از میوه هایی که شما دریافت می کنید بر اساس راهنماهای غذایی امریکایی ها باید شامل میوه های کامل باشد نه تنها آب میوه ها. یک جای خوب برای شروع ظرف شام است AICR توصیه می کند 2/3 بشقاب شام شما با سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و حبوبات پر شود.

زمانیکه تصمیم خود را گرفتید، اگر قرار است شیوه گیاه خواری صرف را در پیش بگیرید، آنرا با روشی ایمن و خوش طعم انجام دهید. درباره گزینه های غذایی تان اطلاع داشته باشید. آیا اینترنت منبع خوبی برای گرفتن اطلاعات است؟ اینترنت در صورتی می تواند منبع خوبی باشد که شما از منابع مبتنی بر شواهد استفاده نمایید (یعنی منابعی که اطلاعات خود را بر پایه یافته های علمی مستند ارایه می کنند). ایمنی غذا نیز حیاتی است. میوه و سبزی های مناسب و شسته شده استفاده نمایید و از خوردن گزینه های پرخطر مانند میوه های غیر پاستوریزه دست فروشان و پنیر نرم دوری کنید.

انواع رژیم های گیاه خواری:

مطابق نظر آکادمی تغذیه و رژیم انواع گیاه خواری عبارتند از:

  • فلکسی تاریانFlexitarian :

رژیم غذایی نیمه گیاهی است با تمرکز بر غذاهای گیاهی و مصرف گهگاهی گوشت قرمز، مرغ یا ماهی.

  • پسک تاریان Pesctarian:

رژیم غذایی گیاهی بدون گوشت قرمز و مرغ اما حاوی ماهی، تخم مرغ و لبنیات.

  • گیاه خواری همراه با شیر و تخم مرغLactoovovegetarian :

رژیم گیاه خواری بدون گوشت قرمز، مرغ و ماهی اما حاوی تخم مرغ و لبنیات. اغلب امریکایی ها از این رژیم گیاه خواری استفاده می کنند.

  • گیاه خواری همراه با شیر :Lactovegetarian

رژیم گیاه خواری بدون گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ اما حاوی لبنیات.

  • گیاه خواری مطلق Vegan:

رژیم گیاه خواری بدون هرگونه محصولات حیوانی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات. این رژیم بیشترین برنامه ریزی را نیاز دارد تا فرد حین درمان سرطان تغذیه خوبی داشته باشد.

ساختمان تمام پروتیین ها مانند هم نیست و خواص متفاوتی دارند بنابراین برای سالم و قوی ماندن حین شیمی درمانی لازم است که برای استفاده از تمام آنها برنامه دقیقی داشته باشید. اگر می خواهید به سمت رژیم گیاه خواری تغییر مسیر دهید یا اینکه، رژیم غذاییتان بیشتر بر پایه گیاهان باشد این 5 راهکار را تمرین کنید:

  • پروتیین های گیاهی بیشتری مصرف نمایید.

ببینید الان چه غذاهایی می خورید و به چه غذاهایی بیشترین علاقه را دارید. سپس فهرستی از غذاهای مناسب گیاه خواری را تهیه نمایید. ببینید چگونه این خوراکی های گیاهی را می توانید وارد رژیم غذایی همیشگی تان بنمایید. مثلا بشقابی حاوی کربوهیدرات (پاستا، برنج یا جو) که با ادویه، حبوبات، سبزیجات یا دانه های مورد علاقه تان مخلوط شده باشد را مصرف نمایید. همراه با پنیر یا ماست.

  • متعادل باشید.

3/2 بشقابتان را با سبزیجات، میوه ها، غلات کامل یا حبوبات پر کنید و 3/1 یا کمتر را با پروتیین های حیوانی پر کنید. اگر تصمیم دارید گوشت قرمز را حذف نکنید از گوشت های فراوری نشده و دودی نشده استفاده نمایید. توصیه می شود در هفته 55 گرم گوشت قرمز مصرف کنید.

  • جایگزین نمایید.

اگر بیرون غذا می خورید یا در جمع غذا می خورید غذاهای بدون گوشت قرمز سفارش دهید. اغلب رستوران ها می توانند گوشت قرمز یا مرغ را با حبوبات، پنیر، تخم مرغ آب پز یا ماهی جایگزین نمایند. یا یک رستوران گیاهی را انتخاب کنید این رستوران ها دارند متداول می شوند.

اگر سبزیجات پخته شده دوست ندارید سبزیجات خام قطعه قطعه مخلوط با ماست را امتحان نمایید (مثل ماست خیار، ماست لبو، ...). یا اینکه یک فنجان سبزیجات، میوه های قطعه قطعه شده یخ زده و ماست را با روغن خوراکی یا سس مایونز مخلوط نمایید.

  • غذایتان را تقویت نمایید.

چون کمبود ویتامین B12 نگرانی بزرگ گیاه خوارانی است که تصمیم می گیرند حتی تخم مرغ یا لبنیات هم استفاده نکنند بدنبال منابع خوب غذایی برای B12 باشید مانند غلات صبحانه تقویت شده، خمرهای غذایی، شیر سویا و مشابه های گوشت. از گروه مراقبتان بپرسید که اگر شما نتوانید این محصولات تقویت شده را به طور مستمر مصرف نمایید آیا مکمل های غذایی (مثل مولتی ویتامین یا آمپول B12) قابل استفاده است؟

چون عوارض درمان سرطان (مثل عوارض شیمی درمانی) یا عوارض محدودیت های تغذیه ای می تواند برای شما پیش بیاید از یک متخصص تغذیه بالینی کمک بگیرید. اگر در این مسیر درمان سرطان دارید گیاه خوار می شوید سعی کنید با روشی صحیح این کار را انجام دهید.

منبع: گیاه خواری، www.cnin.ir

ماهنامه  الکترونیکی سیب/ اسفند  98 
تاریخ به روز رسانی:
1398/11/29
تعداد بازدید:
117
نشريه الكترونيكي سيب
آدرس: شیراز، خیابان زند، جنب هلال احمر، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز-طبقه هشتم-مدیریت روابط عمومی-نشریه الکترونیکی سیب
کدپستی: 71348-14336 تلفکس: 32308200-071 تلفن: 32122713-071
کلیه حقوق این وب سایت برای نشریه الکترونیکی سیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal