آیا کمردرد، در دوران بارداری طبیعی است؟

 گرد آورندگان:
دکتر مریم زارع خفری متخصص زنان و زایمان
سهیلا رفیعی مدیر خدمات پرستاری
هلن حاتمی سوپروایزر بالینی بیمارستان مادر و کودک شوشتری

تغییرات بدن در دوران بارداری ممکن است موجب درد مفاصل، کمردرد، درد پشت و عوارض ناشی از شل شدن عضلات شکم و پرینه و… شود.

اگر بدن زن باردار با این تغییرات هماهنگ شود می تواند این مشکلات را به حداقل برساند. این انطباق از طریق اصلاح وضعیت ها، تمرین های کششی، اصلاح تنفس، تن آرامی به همراه تجسم، تمرکز و ماساژ امکان پذیر است؛ همچنین این روشها به وی کمک می کند تا بتواند با آمادگی بیشتری مراحل مختلف زایمان و دوران پس از ان را سپری کند.

علاوه بر فواید جسمانی، این روشها موجب کاهش ترس و هیجان، از بین بردن اظطراب، افزایش اعتماد به نفس، صبوری و ثبات احساسات (برخورداری از رفتار صحیح و تمایلات مثبت) می شود.

جهت پیشگیری از کمردرد باید از کفش مناسب استفاده کرد. از پوشیدن کفش پاشنه بلند و یا بدون پاشنه خودداری کنید؛ زیرا باعث فشار بیشتر به کمر و آسیب آن می شود. کفش مناسب باید پاشنه حدود سه سانت داشته باشد. همچنین به دلیل ورم پا در این دوران، کفش باید متناسب با سایز جدید پا و راحت باشد. افرادی که کف پای صاف دارند باید کفش طبی بپوشند.

در حالت ایستاده و نشسته باید وضعیت صحیح اتخاذ شود. بهتر است در نشستن طولانی مدت روی صندلی ، پاها را کمی از سطح زمین بالاتر قرار داد. هنگام نشست بر روی زمین نیز ستون فقرات را کاملاً صاف کرده و گودی کمر را تحت حمایت قرار دهید. برای این منظور می توان از یک بالشت کوچک جهت پر کردن گودی کمر استفاده کنید. از ایستادن طولانی مدت روی پاها و یا وضعیت های دیگر که ممکن است به مدت طولانی برای شما آزار دهنده باشد خودداری کرده و مرتب وضعیت خود را تغییر دهید.

انجام تمرینات کششی نیز در پیشگیری و بهبود کمردرد بسیار مفید هستند. این تمرین ها باید به آرامی انجام شوند. مثانه خالی و معده خیلی پر نباشد. در حین تمرین ها نفس را حبس نکرده و از زور زدن اجتناب کنید. در محیطهای آلوده و یا گرم نرمش نکنید.
در صورت احساس درد، تپش قلب و تنگی نفس، خیس شدن ناگهانی، لکه بینی و یا خونریزی، سرگیجه و خستگی در حین انجام حرکات، از ادامه تمرین ها خودداری و به پزشک خود مراجعه فرمایید.


در صورت بروز کمردرد میتوان از ماساژ درمانی که تاثیری فوق العاده دارد و نیز کمپرس گرم و گاهی مسکن ساده (در صورت صلاحدید پزشک) و درمانهای موضعی بهره گرفت. در صورت عدم بهبود و یا در مواردی که احتمال درد سیاتیک و یا آسیب مهره ها وجود دارد مراجعه به متخصصان مربوطه ضرورت دارد.

نوشته: دکتر الهام آذین مهر متخصص زنان و زایمان

 
ماهنامه الکترونیکی سیب/بهمن 98  


تاریخ به روز رسانی:
1398/11/05
تعداد بازدید:
52
نشريه الكترونيكي سيب
آدرس: شیراز، خیابان زند، جنب هلال احمر، ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز-طبقه هشتم-مدیریت روابط عمومی-نشریه الکترونیکی سیب
کدپستی: 71348-14336 تلفکس: 32308200-071 تلفن: 32122713-071
کلیه حقوق این وب سایت برای نشریه الکترونیکی سیب دانشگاه علوم پزشکی شیراز محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal