نشریه الکترونیکی سیب/نشریه 81/شهریور 98
سلامت روان



  سلامت روان از مهم ترین مقوله های حوزه سلامت به شمار می رود كه توجه به آن در سال های اخیر افزایش یافته است و جوامع مختلف می كوشند تا شاخص های برخورداری از آن را مهیا سازند و كلید دستیابی به پویایی و شكوفایی را بدست آورند

سازمان جهانی بهداشت سلامت روانی را اینگونه شرح می دهد: كیفیت زندگی یك فرد كه می تواند توانایی های خود را شناسایی كند و با استرس های روزمره به راحتی كنار بیاید. یك فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی كار كند و با جامعه در مشاركت باشد.

تعریف سلامت روان

سلامت روان عبارتست از رفتار موزون و هماهنگ با جامعه و شناخت و پذیرش واقعیات اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها، ارضای نیازهای خویش به طور متعادل در عین هدفداری در زندگی و شکوفا کردن استعدادهای فطری خود.

نشانه‌های سلامت روان
احساس ارزشمندی و مفید بودن، رضایت‌مندی از خویشتن و توانایی همدلی کردن با دیگران از مهمترین نشانه‌های سلامت روان است که مناسب‌ترین زمان آموزش و توانمندسازی در این زمینه‌ها دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است .

سلامت روان در جوانان

نوجوانی و جوانی مهمترین دوره زندگی هر فرد به شمار می رود.سلامت روان بخش مهمی از سلامت انسان و مكمل سلامت و بهداشت جسم محسوب می شود كه برای حفظ و رشد این نوع سلامت باید در خانواده به آن توجه داشت و سپس در مدرسه به این مهم پرداخت و به طور كلی در جامعه تكمیل كرد. همچنین توجه به نیازهای فرزندان و برآورد کردن آنها، برقراری روابط عاطفی و صمیمی با فرزندان، دوری از نزاع های خانوادگی، پرهیز از تحقیر و بی احترامی از وظایف خانواده برای ارتقای سلامت روان جوانان می باشد.

عوامل تأثیر گذار بر سلامت روان جوانان

زمینه‌های ژنتیکی و خانوادگی،جنسیت و شرایط هورمونی ،بیماری‌های جسمی (سرطان و..،) آسیب‌های اجتماعی(استفاده ناصحیح از اینترنت، کامپیوتر،بازیهای رایانه ای ، موبایل و ..)، تفریحات ناسالم (مصرف مواد مخدر و..)، فقر، طلاق، گرایش‌های هیجان‌خواهی بالا، خودمحوری ،استرس،اضطراب، پرخاشگری بر سلامت روان برجوانان اثر منفی  می گذارد.

مهارت‌های ضروری برای ارتقای سطح سلامت روان جوانان

آموزش‌های خودمراقبتی جوانان  شامل مهارت خودآگاهی، مدیریت استرس،مدیریت خشم،مهارت نه گفتن و مقاومت در برابر فشار همسالان، مهارت ارتباط موثر، مهارت حل مسأله، مهارت قاطعیت و جرات ورزی از مهارت‌های ضروری سلامت روان جوانان محسوب می شود که باید به جوانان آموزش داد . همچنین  جوانان می توانند با اتخاذ سبک زندکی سالم (تفریحات سالم ،ورزش و فعالیت بدنی ،تغذیه و..) در برای بهبود سلامت روان خود گام بردارند .

ملاک و معیارهای سلامت روان در جوانان

* خودآگاهی نسبت به نقاط قوت و ضعف خود و پذیرش آن‌ها

*شناسایی نیازها و تلاش برای برطرف کردن آن‌ها

*تحت تاثیر نبودن نسبت به عواطف و احساسات

*استقلال و برنامه‌ریزی در خصوص آینده  

*توجه به سلامت جسمي

*مسووليت پذيربودن نسبت به رفتارخود

*هدف داشتن

* ارزش قائل شدن براي وقت و زمان خود و ديگران

*خودكفايي داشتن

*داشتن اعتماد به نفس مثبت

*احترام به حقوق خود و ديگران

*داشتن اوقات فراغت و داشتن تعادل در زندگي

*داشتن برنامه ريزي دقيق و صحيح در زندگی

*برقراري تعادل در روابط حساس خود اعم از عاطفي، خانوادگي

*كنترل خشم، عصبانيت، خودخواهي، كينه، تنفر و افكار منفي

*پايبندي به اصول اخلاقي و قانونهاي جامعه (خانواده ،مدارس و..)

منابع:

مهارت های زندگی برای جوانان،جی مک گراو

مهارت های زندگی، دکتر شهرام محمدخانی

روانشناسی رشد(نوجوانی و جوانی) دکتر حسین لطف آبادی

روانشناسی سلامت،جین اگدن


      ماهنامه الکترونیکی سیب /شهریور 98
 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  3
کل بازديد:  55
بازدیدکنندگان برخط:  1