نشریه الکترونیکی سیب/نشریه 76/اسفند ماه 97
خنده درمانی/2

 


امروزه ثابت شده است که این ضرب المثل قدیمی که می گفت "خنده بر هر درد بی درمان دواست" چقدر به واقعیت نزدیک است. خنده، در برابر استرس، درد و ناراحتی، همچون پادزهری قوی عمل می‌کند. هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی خنده از ته دل، نمی‌تواند سریع‌تر یا مطمئن‌تر، ذهن و جسم‌تان را به تعادل برگرداند. شوخی و بذله‌گویی، بار غم‌های وجودتان را کم می‌کند و به شما امید می‌دهد. خنده احساس‌تان را به سمت‌وسویی مثبت هدایت و تفکرتان را متمرکز می‌کند و در‌ عین‌ حال باعث می‌شود که شما هوشیار باقی بمانید. همچنین باعث می‌شود ارتباطی مؤثرتر با دیگران داشته باشید. از آنجایی‌که خندیدن تا این اندازه قدرت شفابخشی دارد و روح و روان فرد را تازه و باطراوت می‌کند، پس توانایی راحت خندیدن منبعی عالی برای غلبه بر مشکلات است. با این توانایی بی‌نظیر می‌توانید روابط خود با دیگران، سلامت فیزیکی و همچنین عاطفی‌تان را بهبود بخشید. جالب‌تر از همه اینکه، این داروی بسیار باارزش را می‌توان راحت و رایگان به‌‌ دست آورد.

بر اساس تحقیقات انجام شده فواید خنده به شرح زیر است:
۱ افزایش سیستم ایمنی بدن (و کمک به درمان بیماری سرطان و….)
۲ افزایش سلامت قلب و عروق
۳ آرامش بخشیدن به تمام عضلات بدن
۴ ترشح بیشتر اندورفین (مسکن طبیعی بدن )
۵ بهبود عملکرد حافظه و خلاقیت مغز
۶ بهبود اضطراب و افسردگی
۷ بهبود خواب

جالب است بدانید که انسان تنها گونه جانوریست که توانایی خندیدن دارد. تحقیقات نشان داده که در حین خنده علاوه بر سیستم لیمبیک، نواحی مختلف قشر مغز بنا بر پیچیدگی طنز، بصورت مرحله مرحله یا با هم فعال می‌شوند و به همین خاطر افراد در حین خنده، نمی‌توانند به چیزی بجز خنده فکر کنند و به‌عبارتی نگرانی را فراموش می‌کنند. خندیدن سطح هورمون های استرس، مثل کورتیزول، اپی نفرین یا همان آدرنالین، دپامین و هورمون های دیگر را کاهش می دهد؛ از طرفی موجب افزایش ترشح هورمون هایی می شود که به سلامت ما کمک می کنند؛ (مثل اندورفین) وقتی در یک وضعیت پراسترس می‌خندید ذهن‌تان اندورفین ترشح می‌کند و با این تصور که شما شاد هستید مانع از استرس می‌شود. خنده همچنین باعث افزایش تعداد سلول های تولیدکننده آنتی بادی و افزایش تأثیر سلول های T می شود. تمام این موارد سیستم دفاعی بدن را تقویت می کنند. خندیدن هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی شما را رها می سازد. خندیدن باعث ورزش کردن دیافراگم و عضلات شکم می شود و حتی روی شانه ها نیز اثر می گذارد. بعد از خندیدن عضلات احساس راحتی بیشتری می کنند. حتی قلب نیز بهتر و سالم تر از قبل کار می کند.

بیایید ببینیم خنده درمانی چگونه انجام می‌شود:

خنده میتواند تمام ژن های انسان را فعال کند، در تحقیقاتی که یک دانشمند ژاپنی درباره خنده درمانی انجام داده است نتیجه حاصله چنین بوده که ژن ها در حالت تغییر ناپذیر به سر می‌برند 90% از ژن های ما در حالت غیر فعال هستند و در تولید پروتئین نقش بسیار کمی دارند که برای فعال شدن نیاز به محرک دارند، خنده یکی از این محرک هاست که می‌تواند انرژی درون DNA را تحریک کند و در درمان بسیاری از بیماری ها به ما کمک کند، پس می‌توان خنده درمانی را یکی از راه های کم هزینه و بی خطر برای درمان بیماری ها در نظر گرفت.

بر خلاف آن‌چه بسیاری از ما تصور می‌کنیم خنده درمانی این نیست که از اول تا آخر فقط بخندیم. بلکه طی 3 فاز با تمرکز بر لذت و حس خوب انجام می‌شود. این تمرینات معمولا بیرون از خانه، مثلا در پارک انجام می‌شود.

شماره ۱ – فاز اول
این مرحله با دست زدن به صورت ریتمیک آغاز می‌شود تا نقاط طب سوزنی فعال شود و افراد را برای فازهای بعدی فعال کند.

شماره ۲ – فاز دوم
توصیه می‌شود در طول این فاز تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید. نفس عمیق کمک می‌کند روحیه‌تان بهتر شود و ریه‌هایتان آرام شود. این تمرینات به ما کمک می‌کند تمرکزمان روی فعالیت‌های روزانه‌مان بیش‌تر شود.

فاز سوم
در این فاز ما آماده هستیم! خندیدن مانند یک کودک بازیگوش بدون هیچ دلیلی هدف اصلی این فاز است. برای رسیدن به این هدف روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود. انواع مختلف خنده در این فاز شامل این موارد است:

شماره ۳ – خنده از ته دل:
دست‌ها را بالا ببرید، به آسمان اشاره کنید، سرتان را کمی به عقب ببرید یا چانه را بالا بیاورید. از ته دل بخندید. خنده‌تان را طوری هدایت کنیدکه از اعماق دل‌تان باشد. هر وقت لازم بود می‌توانید دست‌ها را پایین بیاورید.

شماره ۴ – خنده تقلیدی
صدای کسی را تقلید کنید که فکر می‌کنید بامزه است، مثلا یک سلبریتی.

شماره ۵ – داستان ناراحت‌کننده
یک رخداد ناراحت‌کننده را به یاد بیاورید و آن را بازگو کنید، در پایان یا در حین آن از ناراحتی یا عصبانیت قاه قاه بخندید.

شماره ۶ – خنده خوانش‌پریشی:
دست‌ها را به آرامی به دو طرف تاب بدهید و بخوانید: هو هو ها ها ها. این کار هر دو نیمکره‌ی مغز را درگیر می‌کند.

شماره ۷ – خنده بی‌صدا، یا خنده‌ی صامت
خنده از طریق بینی که بی صدا ولی بسیار شعف انگیز است می تواند به سرعت استرس را دفع کند.

شماره ۸ – خنده شادمانی
هر رخداد کوچکی را که ارزش شادمانی دارد با گروهی از آدم‌ها به اشتراک بگذارید و خنده سرخوشانه را آغاز کنید.

شماره ۹ – خنده احمقانه:
این نوع خنده به ما کمک می‌کند محدودیت‌های شخصی‌مان و تشویش ناشی از رفتار احمقانه و احمق دیده شدن را بشناسیم و با آن رو به رو شویم. مانند کودکی‌تان رفتار کنید و ببینید آیا برایتان لذتبخش و آرامش‌دهنده است یا نه. چیزهای پوچ، خنده‌دار، و غیرقابل باور را کشف کنید.

شماره ۱۰ – خنده نوسانی
این یکی خیلی جالب است. همه‌ی اعضای گروه 2 قدم به عقب بردارند و یک دایره‌ی بزرگ تشکیل دهند. با علامت فرد مجری افراد با یک صدای طولانی اِ اِ اِاِاِاِ جلو بیایند و هم‌زمان دست‌‌هایشان را بالا ببرند و بزنند زیر خنده. بعد از تمام شدن خنده، به جای خود برگردند. بار دوم با صدای اُ – اُاُاُاُ جلو بیایند و زیر خنده بزنند.

این‌ها تنها تعدادی از تمرینات خنده درمانی است. لازم نیست فقط به این روش‌ها پابیند باشید، بلکه می‌توانید خودتان راه‌هایی برای انفجار خنده پیدا کنید. استرس را با خنده پشت سر بگذارید.

وقتی می خندید، مغزتان می پذیرد که باید شاد باشد. این تمرین برای شروع یک روز، فوق العاده است؛ به خصوص اگر کمی هم افسرده هستید. چشم های تان را ببندید، یک نفس عمیق بکشید و لبخندی بزنید. فکر کنید که این لحظه، بهترین لحظه زندگی تان است. دنیا به اندازه کافی انسان های غمگین و عبوس دارد. شما نباید خود را به جمع آنها اضافه کنید. باور کنید که خنده، دنیای شما را متحول می کند. لبخند زدن و خندیدن هیچ هزینه ای ندارد؛ پس برای یک بار هم شده آن را تجربه کنید تا از فوایدش بهره مند شوید.

منابع:

1. مجله کسب و کار بازده- https://bazdeh.org/

2. سایت چطور- https://www.chetor.com/

3. وبلاگ یک بار دیگر - http://1baredigar.blog.ir/

سایت نمناک- http://namnak.com/

 

 

      ماهنامه الکترونیکی سیب / اسفند 97

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  172
بازدیدکنندگان برخط:  1