نشریه الکترونیک سیب/نشریه 74/دی 97
توصیه های قبل از ورزش




بهترین زمان برای ورزش در فصل بهار، نزدیک ظهر، در تابستان، در اول روز و در زمستان، در انتهای روز است؛ اما ورزش در بهار و تابستان باید سبک تر و در پاییز و زمستان سنگین تر باشد.


زمان ورزش باید با زمان غذا خوردن تنظیم شود. در حالت گرسنگی ورزش نکنید؛ چراکه بدن در این حالت به غذا محتاج است و ورزش همان مواد کمی را هم که بدن در این حالت از آن تغذیه می کند، به تحلیل می برد. رعایت این نکته به خصوص برای افراد با مزاج خشک بسیار مهم است. بلافاصله پس از صرف غذا  نیز نباید ورزش کرد؛ زیرا هنوز هضم غذا کامل نشده و ورود غذای هضم نشده به اعضاء به بدن آسیب می رساند.

بهتر است قبل از ورزش، بدن از مواد نامناسب پاکسازی شده باشد و روده و مثانه از ادرار و مدفوع خالی باشد.افراد دارای مزاج سرد و تر بهتر است قبل از شروع ورزش، ابتدا بدنشان را بوسیله پارچه ای زبر مالش دهند و سپس با روغن هایی مانند روغن بادام و کنجد، روغن مالی کنند و عضله های روغن مالی شده را کمی ماساژ دهند تا روغن بر آنها اثر کرده و آن ها را نرم کند؛ سپس به ورزش مشغول شوند. این کار باعث می شود حرارت غریزی تقویت شده و منافذ پوست باز شود و مواد زاید به سمت پوست تمایل پیدا کنند تا دفع آنها راحت تر صورت گیرد.

ورزشکار نباید قبل از شروع تمرین یا مسابقه ورزشی، از غذاهای سنگین و با طبیعت سرد و خصوصا سرد و تر استفاده کند؛ مثلا ورزشکاری را در نظر بگیرید که قبل از مسابقه از ماکارونی با ماست و دوغ به عنوان غذا استفاده کرده است، چنین فردی هرگز نخواهد توانست فعالیت مناسبی در مسابقه داشته باشد؛ زیرا مواد سنگین و دیر هضم و سردمزاج مصرف شده قبل از ورزش، حرارت غریزی را ضعیف کرده است؛ اما اگر چنین فردی به عنوان غذا از نخوداب [1] با گوشت و ادویه جات مناسب استفاده کرده باشد، غذای مصرف شده حرارت غریزی را تقویت کرده و باعث عملکرد بهتر وی در مسابقه می شود..........

منابع: 

آشنایی با مبانی طب ایرانی و اصول سالم زیستن

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی معاونت بهداشت

مرکز مدیریت شبکه


1.       نوعی آبگوشت که با گوشت و نخود و ادویه جات تهیه می شود. 

 

ماهنامه الکترونیکی سیب /دی 97 

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  187
بازدیدکنندگان برخط:  1