نشریه الکترونیک سیب/نشریه 74/دی 97
ورزش و بیماری های تیروئید/1

 

تا به حال برای تان پیش آمده که ناگهان احساس گرمای غیرطبیعی کنید یا تپش قلب تان شدید شود؟ اگر به تازگی با علائمی مثل کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تعریق بیش از حد، اضطراب و بی قراری قابل توجه یا خشکی پوست مواجه شده اید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. زیرا این نشانه ها شما را از نامنظم بودن عملکرد غده تیروئیدتان باخبر می کند. هر چند غده تیروئید عضو کوچکی است اما یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن انسان به شمار می آید که به سیستم های اصلی بدن مرتبط است.

غده تیروئید در ناحیه قدامی گردن و بالای جناق قرار دارد. کار غده تیروئید تنظیم سوخت و ساز بدن و رشد انسان است به علاوه، در تنظیم آب و الکترولیتها تاثیر می گذارد و به طور کلی با عملکرد تمامی سیستم ها به خصوص مغز، اعصاب و قلب رابطه مستقیم دارد و مهم ترین وظیفه آن تاثیر روی سیستم سوخت و ساز بدن است.

بسیاری از انسان‌ها از سه اختلال مهم، پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید و پرکاری پاراتیروئید رنج می‌برند. پرکاری تیروئید می‌تواند باعث کاهش وزن، عصبی شدن افراد و افزایش ضربان قلب شود، در حالی که کم‌کاری تیروئید افزایش وزن، خستگی و افسردگی را در پی خواهد داشت.

پر کاری تیروئید: 
این بیماری از تولید زیاد هورمون تیروئید ناشی می شود. تولید زیاد این هورمون عملکرد و اعمال بدن را تسریع می کند. شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. 
در خصوص پرکاری تیروئید به نکات ذیل توجه کنید:
-فعالیت های سنگین علایم را بدتر می کند، به جای آن فعالیت های سبک تر انجام دهید و به تناوب استراحت کنید. به یاد داشته باشید که فعالیت مداوم ممکن است متابولیسم را تسریع کند
-
برای پیشگیری از کمبودهای تعذیه ای از رژیم غذایی حاوی ویتامین A و B استفاده کنید
-
در طی روز غذاهای کاملا متعادل همراه با غذاهای سبک نیمروزی مصرف کنید تا جذب کالری بدن متناسب با سرعت مصرف آن باشد. 
-
از دریافت آسپرین و هر داروی حاوی آسپرین بپرهیزید چرا که میزان متابولیسم پایه را افزایش دهید
--
از موقعیت های تنش زا که تحریک پذیری را تشدید می کند، اجتناب ورزید

کم کاری تیروئید: 
این اختلال مزمن در زنان بیشتر از مردان ظاهر می شود و در آن میزان ترشح هورمون تیروئید کاهش می یابد. توانای بدن برای استفاده از انرژی کاهش می یابد، در نتیجه سلولها به طور موثر عمل نمی کنند و مقدار کمی انرژی در دسترس آنها قرار می گیرد که منجر به خسته شدن بیمار می شود
در خصوص کم کاری تیروئید به نکات ذیل توجه کنید: 
-کمبود هرمون تیروئید را می توان با اندازه گیری سطوح تیروکسین و ید متصل به پروتئین مشخص کرد
-
با محدودیت غذایی و استفاده از جایگزین هورمون تیروئید می توان کمک کاری تیروئید را درمان کرد
-
به واسطه کاهش میزان هورمون تیروئید توانایی بدن در استفاده از قندها و کربوهیدرات ها به عنوان ذخایر انرژی کاهش می یابد و تجمع چربی رخ می دهد. در نتیحه تا جای که می توانید از دریافت کلسترول و افزایش وزن بکاهید
-
به علت ابتلا به یک بیماری مزمن به طور منظم نزد پزشک مراجعه کنید و علائم و نشانه های عفونت نظیر تب، ناخوشی، اسهال و درد عضله را گزارش کنید. کم کاری تیروئید می تواند شما را مستعد عفونت کند
-
استفاده از مواد فیبردار را در رژیم غذایی افزایش دهید
-
به یاد داشته باشید کم کاری تیروئید میزان متابولیسم را پایین آورده و باعث طولانی شدن اثر داروها و خطر سمیت با آنها می شود

درمان کم کاری تیروئید با ورزش کردن

تاثیرات بلند مدت ورزش کردن روی کم‌کاری تیروئید هنوز قطعی نشده است، اما ورزش کردن در کوتاه مدت غده‌ی تیروئید را تحریک می‌کند و باعث می‌شود بافت‌های بدن نسبت به هورمون‌های تیروئید حساس‌تر شوند. هم‌چنین حساسیت بدن را به انسولین زیاد می‌کند و این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند

ورزش کردن، مخصوصا ورزش‌های هوازی خلق و خوی انسان را نیز بهتر می‌کنند که این به مبارزه با افسردگی و اضطراب ناشی از کم‌کاری تیروئید کمک می‌کند. ورزش‌های هوازی و قدرتی را انجام دهید، اما بهتر است بین ورزش کردن فاصله بیاندازید. برای مثال اگر 10 دقیقه ورزش می‌کنید، 10 دقیقه هم استراحت کنید و سپس به ورزش کردن ادامه دهید. این کار روی سوخت و ساز گلوکز در بدن تاثیر زیادی دارد. از آن‌جایی که گلوکز سریع به انرژی تبدیل می‌شود، منبع انرژی مناسبی برای کسانی که انرژی کافی برای ورزش کردن ندارند محسوب می‌شوددر این راستا ورزش‌های هوازی بویژه پیاده‌روی، دویدن و کوهنوردی بهترین و مناسب‌ترین ورزش‌ها برای مبتلایان به اختلالات تیروئیدی محسوب می‌شود.

 

آیا می‌دانید ورزش و تحرک کافی، روش مناسبی برای حفظ عملکرد طبیعی غده تیروئید است؟

متخصصان روزانه 20 دقیقه ورزش هوازی را برای کمک به تنظیم غده تیروئید توصیه می‌کنند. یوگا نیز یکی از ورزش‌های مفید است، زیرا حرکات منظم و متوالی باعث تحریک کارکرد این غده می‌شود.با توجه به این گفته‌ها می‌توان دریافت که تاثیر ورزش یا تمرین درمانی در بهبود عملکرد بدن انکارناپذیر است. به بیان دیگر برای پایین آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تیروئید، ورزش ضروری است. تمرین درمانی بخش مهمی از درمان بیماری‌های غده تیروئید است که معمولا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، تشخیص اولیه و شروع درمان دارویی توسط متخصص غدد و متابولیسم، گام صحیح و ابتدایی درمان این بیماری‌هاست، اما این به آن معنا نیست که درمان این دسته از بیماران، منحصر به داروهای تجویز شده و ویزیت دوره‌ای باشد.


صفحه بعد 


ماهنامه الکترونیکی سیب /دی 
97

 

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  4
کل بازديد:  60
بازدیدکنندگان برخط:  1