نشریه الکترونیک سیب/نشریه 74/دی 97
تصویر در روابط عمومی
 



ثبت تصویر و جایگاه عکس در روابط عمومی همواره دارای اهمیت ویژه ای بوده است به گونه ای که با ورود دوربین های فیلم برداری و تهیه کلیپ و فیلم های با کیفیت و متنوع ، عکاسی و داشتن و استفاده از تصاویر زیبا و تاثیرگذار نه تنها نقش و ارزش خود را از دست نداده بلکه مورد توجه بیشتری نیز قرار گرفته است ، در بیشتر فیلم ها ، کلیپ ها و اخبار و اطلاع رسانی ها وجود یک تصویر و عکس مناسب تاثیر زیادی بر مخاطب و بیننده خواهد گذاشت، حتی در تهیه و تولید فیلم های سینمائی نیزعکس دارای جایگاه خاصی بوده و بدون وجود عکس های مناسب فیلم سینمائی فاقد تاثیر و جذابیت خواهدبود، امروزه عکاسی به عنوان یک هنر و علم خود را به عنوان فن و صنعت پیشرفته، بیش از پیش نمایان کرده و تاثیرگذاری زیادی درجامعه ایجاد نموده است.در جامعه کنونی با توسعه نرم افزارهای متنوع و متعدد و پیام رسانهای گوناگون فضای مجازی، عکس نیز به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر و جزئی از زندگی روزمره همه انسانها تبدیل شده است . نشریات ، کتابها، مقالات و اخبار و خروجی های مختلف رسانه ها سهم بیشتری را به تصاویر و عکس اختصاص داده و از انتشار متن و نوشتارهای طولانی کاسته و با استفاده از عکس های مناسب جذابیت های ظاهری اخبار و نوشته های خود را مضاعف می کنند، چرا که مردم و مخاطبین دوران کنونی ، بیشتر دوست دارند تا ببینند تا آنکه به خود زحمت خواندن و مطالعه نوشته های طولانی را بدهند، علاوه برآن وجود تصاویر زیبا و متناسب با نوشته، زیبائی و جذابیت متون را دو چندان کرده و مفاهیم واطلاعات را با سرعت و دقت بیشتری به بیننده القا می کنند. آشنائی روابط عمومی ها با اجزای یک عکس مناسب و مهارت در گرفتن عکس می تواند تاثیر به سزائی بر مخاطب بگذارد، چه بسا عکس های ساده ای که یک دنیا مطلب و ناگفته های فراوانی از وقایع و حوادث نشان داده شده در خود نهفته دارند و باعث ماندگاری و ثبت زوایا و جزئیات مختلف از یک رویداد خواهند شد، در تهیه یک عکس خوب باید به همه عوامل تاثیرگذار همچون کیفیت، اندازه، زاویه دوربین ، ترکیب رنگ، نورپردازی، جایگاه سوژه و ....توجه داشت و با بروز خلاقیت و ایجاد صفحه های چشم نواز، بیننده را مجذوب خود کرد، با استفاده از تصاویر تهیه شده و نرم افزارهای رایانه ای می توان تصاویر گرافیکی بهتری خلق کرد تا کاستی ها و یک نواختی عکس های ساده را جبران نمود.

 فتوژرنالیسم رشته جدیدی از روزنامه نگاری و کار رسانه ای است که خلاقیت عکاس و خبرنگار و تهیه عکس و سوژه مناسب و در شرائط نه چندان آماده رویدادهای مختلف روزمره، در جامعه می تواند در زیبائی و انتقال صحیح مطالب به بیننده تاثیر به سزائی داشته باشد. بی شک در عصر بروز رسانه های دیجیتال، ارائه تصاویر خبری مناسب جایگاه والائی در اطلاع رسانی و دیده شدن بیشتر اخبار و رویدادها دارد و در این میان نه تنها داشتن دانش و اطلاعات کافی می تواند در موقعیت عکاس و رسانه موثر باشد بلکه داشتن تجربه کافی و پذیرش نظرات و انتقادات دیگران می تواند تاثیر شگرف و افزون تری برپذیرش و حضور موثرتر آن درجامعه داشته باشد. وجود عکس های مناسب علاوه بر افزایش جلوه های بصری اخبار و اطلاع رسانی، در مستند سازی و ایجاد اصالت و سندیت نیز موثر بوده و اطمینان بیننده و مخاطب را از صحت مطالب منتشر شده افزایش خواهند داد. تهیه و انتشار یک عکس چند ثانیه ای می تواند بیش از هزاران کلمه مطلب و نوشته بر مخاطب تاثیرگذاشته و واقعیات زیبائی را به همراه جزئیات به بیننده منتقل نماید. عکس های قدیمی واقعیاتی از گذشته هستند که به راحتی ما را به زمانهای قبل برده و مقایسه اتفاقات و تحولات ایجاد شده در مدت زمان طی شده را به آسانی به ما نشان می دهند، تصاویر زیباترین بیان کننده اخبار و تحولات جامعه بوده و ما را در انعکاس بهتر مطالب و واقعیات یاری می دهند. در هیچ شرایطی از آنان غافل نشویم



ماهنامه الکترونیکی سیب / دی 97

 

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  3
کل بازديد:  150
بازدیدکنندگان برخط:  1