نشریه الکترونیک سیب/نشریه 74/دی 97
توصیه های طب سنتی ایران در پیشگیری و کنترل درد مفاصل



زمانی که درد مفاصل افزایش پیدا می کند به دنبال تسکین سریع درد خواهید بود. اما ممکن است استفاده از دارو به تنهایی کمکی به شما نکند و به دنبال روش غیر دارویی برای تسکین و درمان درد خود باشید. استفاده از یخ یا گرما برای این دردها عالی است اما تنها گزینه پیش روی شما نیست؛ توصیه های طب سنتی ایران و همچنین توصیه های طبیعی در پیشگیری و کنترل درد مفاصل به شرح زیر می باشد.

 

توصیه های طب سنتی:

-          پرهیز از پرخوری و در هم خوری (تا قبل از هضم غذای قبلی مبادرت به خوردن غذای بعدی نکنید).

-          پرهیز از خوردن  همزمان غذاهای گوشتی با ماست یا دوغ

-          در هر وعده غذایی، یک نوع غذا تناول شود.

-          مصرف ترشیجات را محدود کنید.
  خوردن انجیر + گردو (یک انجیر + یک چهارم گردو= روزی 5-4 عدد) کمک به ترمیم غضروف ها و کنترل دردهای مفاصل می کند.

-          مویز و انجیر خشک و بادام از جمله تنقلات مناسب هستند.

-          خودداری از نوشیدن اب سرد ناشتا، بعد از حمام، بعد از غذا و در بین خواب.

-          پرهیز از خوردن میوه هایی مثل آلو، هلو، خیار، چغندر

-          پرهیز از مصرف گوشت های غلیظ مثل گاو و گوساله

-          لبنیات به همراه مصلحات آن‌ها مصرف شود. مثلاً ماست را با آویشن، پونه یا گل سرخ میل می کنید و شیر را گرم کرده با عسل شیرین کرده و کمی دارچین به آن اضافه کنید.

-          خورشت کدو، خورشت بِه و ماش پلو از غذاهای مناسب با هضم آسان هستند.

-          خوردن زیتون پرورده یا زیتون سبز همراه غذا کمک به هضم بهتر و گرم کردن گوارش و به تبع آن بهتر شدن دردهای مفصلی می کند.

-          استفاده موضعی از روغن بابونه به عنوان مسکن و ضد التهاب در دردهای مفاصل بویژه زانو کاربرد درمانی دارد.


 معجزه گرهای طبیعی درد مفاصل

از آب درمانی بهره مند شوید:

شنا کردن، ایروبیک های آبی و سایر فعالیت های مرتبط با آب می تواند انعطاف پذیری و قدرت بدن را افزایش دهد. مطالعات انجام شده در سال 2014 نشان داد که تمرینات و ورزش های آبی می تواند باعث کاهش درد شود و عملکرد فیزیکی بدن را بهبود ببخشد. در این میان مطالعات انجام شده در سال 2015 نشان می دهد که 45 دقیقه تمرین ورزشی آبی می تواند درد زانو را کاهش دهد.

زانوی خود را بپوشانید:

اگر شما نیز به آرتروز زانو مبتلا هستید بهتر است آن را بپوشانید. اینکار باعث کاهش التهاب و تورم در زانو می شود. در طول روز نیز استفاده از زانوبندهای مخصوص می تواند حمایت بیشتری برای مفاصل زانو فراهم کند و هنگام راه رفتن به شما کمک خواهد کرد. در این صورت درد کمتری خواهید داشت.

 

 

منابع: اکسیر اعظم، مخزن الادویه، مفرح القلوب، قانون و مجله سلامت


ماهنامه الکترونیکی سیب /دی 97

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  136
بازدیدکنندگان برخط:  1