نشریه الکترونیک سیب/نشریه 74/دی 97
دیابت
 


 

دیابت، افزایش قند خون بیش از حد طبیعی است که اغلب مادام العمر بوده و درمان قطعی ندارد، اما با رعایت توصیه های لازم قابل کنترل است و می توان عوارض آن را به تآخیر انداخت. شرایط محیطی و زمینه ژنتیکی هر دو در ایجاد دیابت نوع دو دخالت دارند.

زیاده‌روی در مصرف قندهای ساده و شیرینی جات توصیه نمی‌شود، اما بعضی افراد هر چقدر هم از قند های ساده استفاده کنند به دیابت مبتلا نمی‌شوند، زیرا اصلاً زمینه ژنتیکی دیابت را ندارد. در مقابل، افرادی که زمینه ژنتیکی دیابت دارند و شیوه زندگی و تغذیه سالم ‌نداشته و ورزش نیز نمی‌کنند به احتمال زیاد به دیابت مبتلا می‌شوند.

افراد مبتلا به دیابت باید شش وعده غذایی در روز استفاده کنند که شامل سه وعده اصلی و سه میان وعده می باشد. بهتر است که از حجم وعده اصلی کاسته و به میان وعده اضافه کنند. در میان وعده ها می توان  از یک تا دو عدد میوه متوسط که با فاصله زمانی از هم خورده شوند، سبزیجاتی مانند خیار و مغزهای خام و بدون نمک مانند چند عدد بادام یا پسته یا یک تا دو عدد مغز گردو استفاده کرد.

اثرات ورزش منظم در کنترل دیابت و قند خون، کاهش وزن، کاهش نیاز به مصرف دارو و انسولین، کاهش چربی خون و کاهش فشار خون ثابت شده است. توصیه می گردد روزانه مدت 30 الی 60 دقیقه به فعالیت های هوازی مانند پیاده روی و نرمش های کششی  پرداخته شود. گفتنی است که ورزش های طولانی مدت و خسته کننده برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست چون این ورزش ها فشار زیادی را بر عضلات وارد می کند و مصرف قند توسط سلول‌ ها افزایش می‌یابد. بنابراین احتمال ضعف و افت قند بیمار وجود دارد؛ بنابراین ورزش هایی مانند وزنه برداری و کوهپیمایی در کوه‌های مرتفع و بلند توصیه نمی شود. بهترین زمان برای ورزش حداقل 2 ساعت بعد از غذا می باشد.

 

 

 منابع

 

Marion J. Franz and Alison B. Evert, Medical Nutrition Therapy for Diabetes

Mellitus and Hypoglycemia of Nondiabetic Origin: L. Kathleen Mahan and Janice L. Raymond, Krause’s food and nutrition care process, 14th edition, 2016.

 

 

ماهنامه الکترونیکی سیب / دی  97

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  99
بازدیدکنندگان برخط:  1