نشریه الکترونیک سیب/نشریه 69/مرداد97
تغذیه با شیر مادر/ راهکارها 2
 

 

حتی مادرانی که شیر آن‌ها همه این خصوصیات خوب را هم دارد ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که شیرشان فاسد شود و بدیهی است شیر فاسد نمی تواند برای نوزاد مناسب باشد. بنابراین بهتر است سعی کنید کمتر در چنین شرایطی قرار بگیرید.
بارداری می‌تواند شیر مادر را دچار مشکلاتی کند. اگر مادری حین شیردهی مجددا باردار شود به علت تغییرات هورمونی بدن و تقسیم غذا بین نوزاد و جنین، احتمال آسیب به هر دو بیشتر می‌شود. غم و غصه از بدترین فاسد کننده‌های شیر است. مادری که دچار افسردگی بعد زایمان شده یا به دلایل مختلف از شرایط محیطی تا درونی مدام غصه می‌خورد، نمی‌تواند شیر مناسبی به نوزادش بدهد. خوردن و نوشیدن غذاهای مضر، فست فودها و نوشابه‌های گازدار و ....اگر بعد از زایمان فرصت کافی برای پخت و پز پیدا نمی‌کنید و ترجیح می دهید، زیاد به رستوران بروید یا از بیرون غذا بگیرید، مراقب باشید که با این کار شیر خودتان را خراب نکنید. دست کم به جای خوردن فست فود می‌توانید از غذاهای سنتی مانند آبگوشت، سوپ جو و هلیم استفاده کنید که به تقویت شیر شما هم کمک می‌کنند. مقاربت به علت بالا بردن حرارت بدن می‌تواند باعث بدبویی و کم شدن مقدار شیر شود. بنابراین بهتر است در دوران شیردهی دفعات آن کمتر شود.

شما بهتر است که نوزادتان را از طریق شیر مادر تغذیه نکنید اگر:

  1. مبتلا به اچ آی وی مثبت هستید شما می توانید ویروس HIV را به نوزاد خود از طریق شیر مادر انتقال دهید.
  2. سل درمان نشده و فعال دارید.
  3. شیمی درمانی برای سرطان دریافت می کنید.
  4. از مواد مخدر غیر قانونی مانند کوکائین یا ماری جوانا استفاده می کنید.
  5. نوزاد شما یک بیماری نادر به نام گالاکتوزمی دارد و نمی تواند شکر طبیعی در شیر را تحمل کند.
  6. از داروهای تجویزی خاصی مثل داروهای سردرد میگرنی، بیماری پارکینسون یا آرتریت استفاده می کنید

 

چند راهکار ساده برای بهبود کیفیت و کمیت شیر مادر :

از مصرف غذاهای نفاخ بپرهیزید. پیاز، بادمجان، حبوبات نفخ نگرفته، ذرت، خانواده کلم، غذاهای تند و پرادویه. بهتر است به خصوص روزهای اول پس از تولد نوزاد از غذاهای ساده استفاده کنید. انواع برنج ساده، گوشت ها، ماست مناسب هستند. شکلات و قهوه و نوشابه های انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. این ترکیبات محرک هستند و می توانند خواب و تحرک نوزاد شما را افزایش دهند. در هر وعده مخلوطی از غذاها شامل غلات کامل ، سبزی، گوشت و چربی های مفید داشته باشید. از دم کرده رازیانه برای افزایش جریان شیر خود استفاده نمایید.  10-12 لیوان آب در طول روز بنوشید. قبل و بعد از شیردهی آب میل کنید.مرتب به کودک خود شیر دهید. بدون توجه به زمان در طول شبانه روز کودک خود را شیر دهید. مکیدن بیشتر کودک علاوه بر تقویت قدرت مکیدن نوزاد، شیر شما را نیز بیشتر می کند . استراحت کافی و استرس کم در روند تولید شیر بسیار مؤثر است. ساعاتی که کودکتان خواب است شما نیز بخوابید. از روغن های جامد و کره در حد اعتدال استفاده کنید و به جای آن‌ها روغن های مفید مثل زیتون، کلزا و کنجد استفاده کنید. مغزها و میوه های خشک را به عنوان میان وعده در برنامه روزانه خود بگنجانید.  غذاهای کامل مثل انواع سوپ، آش، آبگوشت را بیشتر استفاده کنید. سبزیجاتی مثل اسفناج، هویج، چغندر، سیب زمینی، نخود سبز در افزایش تولید و کیفیت شیر مؤثرند. انواع ماهی در افزایش کیفیت شیر مادر و همچنین دریافت مؤثر اسیدهای چرب امگا3 موثر است. غلات کامل به خصوص انواع نان سبوسدار، جو ، برنج قهوه ای می توانند در تولید شیر مؤثر باشند. ادویه ها زیره سیاه، شوید خشک، نعنا، زردچوبه می توانند در تولید شیر و افزایش کیفیت آن مؤثر باشند.

 

 

 

منابع

 

  

       http://redmag.ir/%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1/ 2-     

      http://www.bartarinha.ir/fa/news/32876/%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1.

 

       https://drsalamatx.com/breast-feeding/
http://www.beytoote.com/baby/hygiene-mother/quantity2-breast-milk.html

 

 


صفحه قبل 


ماهنامه الکترونیکی سیب /مرداد 97

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  99
بازدیدکنندگان برخط:  1