نشریه الکترونیک سیب/نشریه 69/مرداد97
آیا خانم های باردار می توانند ورزش کنند؟
 
 

 

آیا خانم های باردار باید بیشتر اوقات خود را در استراحت بگذرانند تا سلامت جنین آنها تأمین باشد؟

خیر برعکس برای سلامت آن‌ها و جنینشان توصیه می شود. در همه دوران بارداری حتی سه ماهه آخر طبق نظر پزشک برنامه ورزشی داشته باشند. این تصور اشباهی ست که زن باردار باید بخوابد و بخورد! بلکه او باید آموزش ببیند که چگونه در شرایط جدید به امور زندگی رسیدگی کند و هر کاری را چطور انجام بدهد.

خانم های باردار از چگونگی وضعیت نشستن گرفته تا ایستادن و یا حتی اینکه چگونه جلوی ظرفشویی بایستند، و چگونه جارو برقی بکشند باید با پزشک متخصص خود مشورت کنند و حتماً برنامه روزانه ورزشی داشته باشند.

آیا میزان ورزش ها و تعداد تمرینات و دیگر ملاحضات برای همه خانم های باردار یکسان تجویز می شود؟

خیر در مواردی که ذکر می شود پزشک انجام برخی تمرینات ورزشی را برای مادر باردار ممنوع می‌کند یا توصیه هایی با توجه به شرایط ایشان بیان می دارد.

 این موارد عبارتند از: سابقه زایمان زود رس، پارگی زود هنگام کیسه آب، فشار خون حاملگی، خونریزی مداوم در سه ماهه دوم یا سوم، چند قلو باردارشدن و ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مزمن؛ برای همین باید حتماً درباره نوع تمرینات کششی و تقویت عضلانی و دیگر دستورات ورزشی با پزشک مشورت کند.

ورزش های ممنوعه برای مادران باردار:

اسب سواری، اسکی، کوهنوردی و اغلب ورزش‌های رزمی یا برخوردی مثل فوتبال، بسکتبال، هندبال و… به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همچنین بهتر است از ورزش‌های راکتی مثل پینگ پنگ، تنیس، بدمینتون، اسکواش و… نیز خودداری کنید. زیرا این ورزش‌ها می‌توانند برای زانوهای شما سنگین باشد.

نکته ی بسیارمهم برای تمام مادران باردار:

بطور کلی برنامه ورزشی نباید موجب خستگی شدید درشما شود. به وضعیت بدنی خود توجه کنید و درصورتی که احساس خستگی کردید، تمرین را متوقف کنید. ازآنجایی که اکسیژن کمتری برای تمرین‌های آیروبیک (هوازی) در اختیاراندام‌های شما قرارمی گیرد، در دوران حاملگی، ضربان قلب شما باید حداکثر۶۰% بیشترازحالت عادی شود.
اگر نمی توانید در طول تمرین، یک مکالمه عادی را به راحتی انجام دهید، سرعت تمرین خود را کم کنید. در صورتی که یکی از این موارد را مشاهده کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید: سرگیجه، تنگی نفس، احساس ضعف یا غش، خونریزی از واژن، احساس سختی در راه رفتن، انقباضات شکمی یا توقف غیرمعمول حرکات جنین. توجه داشته باشید که اغلب کودک شما در طول تمرین شما، بسیار ساکت و آرام خواهد بود.

 

به عنوان توصیه های کلی برای انجام ورزش به ویژه در ۳ ماهه آخر بارداری توجه به نکات زیر الزامی است:
۱) بهترین زمان برای انجام ورزش برای زنان باردار صبح ها است تا فرد آمادگی جسمی و روانی کافی برای انجام کارهای روزانه داشته باشد.
۲) ورزش هایی مانند پیاده روی به شرط آنکه در شرایط بدون استرس و در دمای معتدل انجام شود تا زمان زایمان قابل انجام است. (برای پیشگیری از نداشتن تعادل و لغزش نیز استفاده از کفش های مناسب با پاشنه کوتاه توصیه می شود.)
۳) شنا کردن برای مادران باردار توصیه می شود. به این دلیل که فرد در آب احساس بی وزنی می کند و قادر است به مدّت بیشتری حرکات ورزشی را داخل آب انجام دهد. بنابراین احساس مطلوب تری دارد. البته توجه به دمای آب و پیشگیری از احساس گرما یا سرمای بیش از حد باید به مادر باردار توصیه شود. همچنین تاکید می شود که ترجیحا یک همراه با زن باردار باشد تا بتواند در موارد اضطراری مانند انقباض عضلانی و… به وی کمک کند. البته ورزش شنا در ماه آخر بارداری به دلیل احتمال انتقال عفونت توصیه نمی شود.
۴) استفاده از دوچرخه ثابت نیز از فعالیت هایی است که به دلیل نبود وزن گذاری مادر تا ماه های آخر بارداری قابل انجام است.
۵) تمرین های تقویتی و کششی عضلات در زنان باردار به هیچ وجه نباید با شدّت زیاد انجام شود. به دلیل آنکه نه تنها برای فرد مفید نیست، بلکه می تواند موجب آسیب هم بشود بعد از انجام هریک از تمرین ها باید مدّت زمان کافی به مادر باردار استراحت داد. همچنین به مادر باردار یادآور می شویم که هم زمان با پیشرفت بارداری، شدّت ورزش را کاهش دهد، قبل و حین انجام ورزش نیز به میزان کافی مایعات بنوشد.
۶) در صورت بروز علایمی چون درد، انقباضات رحمی، خونریزی واژن، سرگیجه، تنگی نفس، تپش قلب، تهوع و استفراغ، کاهش بینایی و بی حسی در اندام ها سریعاً ورزش را قطع کند.
۷) یکی از موارد مهمی که مادران باردار حین ورزش کردن باید به آن توجه کنند، جلوگیری از هایپرترمی (افزایش دمای مرکزی بدن مادر) است که باعث ایجاد صدمه های جبران ناپذیری در بدن جنین به ویژه در ماه های اول بارداری می شود.

 منبع: www.dw.com/fa-ir  و کتاب ویلیامز


ماهنامه الکترونیکی سیب /مرداد 97

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  126
بازدیدکنندگان برخط:  1