نشریه الکترونیک سیب/نشریه 68/تیر 97
طب سنتی
 
 

  دانشمندان حوزه طب ايراني مواردي كه روي گوارش و هضم غذا موثر مي باشند تشخيص داده اند كه به صورت آداب نسل به نسل انتقال يافته است از جمله:

1-مصرف غذا  هنگام گرسنگي : صرف غذا هنگام گرسنگي صادق ميل مي شود. قبل از سير شدن دست از غذا بكشيد

2-رعايت نظم درخوردن غذا: سه ساعت غذا خوردن يك اصل مهم مي باشد

3-رعايت تنوع در غذا  : لازم است از خوردن يك نوع غذا بطور مداوم و به خصوص يك طعم در طولاني مدت خودداري شود. البته رعايت اعتدال در مصرف غذا و توجه به غذاهاي اصلي مثل نان، گوشت شيرين هاي سازگار با فرد و ميوه هايي مانند انجير، انگور توصيه مي شود.

4- شستن دست قبل و بعد از غذا يك ضروري است كه امروزه كمتر رعايت مي شود بخصوص در غذاخوري هاي خارج از خانه

5- غذا خوردن در حالت نشسته و آرامش: ايستادن و راه رفتن و فعاليت بدني و همچنين فعاليت هاي ذهني موجب تحريك سيستم سمپاتیک  مي شود و به دنبال  آن اثرات روي قلب و عروق و ساير اندامها.

6-جويدن غذا به اندازه كافي : باعث مي شود لقمه  غذا كاملا له و نرم و وارد معده شده و هضم گردد.

7-پرهيز از پرخوري : كه منجر به ضعف معده، سيري و ساير مشكلات در معده مي شود.

8- پرهيز از گرسنگي طولاني .

9-نخوردن چند نوع غذا با هم : چون زمان هضم هر غذا متفاوت است. موجب اختلال در هضم مي شود.

10- رعايت در ترتيب خوردني ها با تغييرات ابتداي غذاي زود هضم مانند سوپ ساده و سالا و سپس غذاهاي سنگين خورده شود.

11- نخوردن آب و نوشيدني  با غذا

12- سکون  بعد از غذا

13-  نخوابيدن بلافاصله بعد از غذا 

   منبع :
حفظ سلامتي از ديدگاه طب سنتي 



ماهنامه الکترونیکی سیب /  تیر 97 


 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  191
بازدیدکنندگان برخط:  1