نشریه الکترونیک سیب/نشریه 68/تیر 97
ورزش و بیماری ها ورزش و درمان بیماری های ریوی(1/ قسمت 3

 

 



ورزش و بیماران مبتلا به آسم

اگر از بیماری آسم رنج می برید، به حرف و حدیث های رایج در خصوص مضر بودن ورزش برای آسم اهمیتی ندهید، چون برعکس آنچه تصور می شود ورزش مناسب برای سلامتی شما بسیار مفید است. اکثر متخصصان، ورزش را برای افراد مبتلا به آسم مفید می دانند، اما حواستان باشد که هر ورزشی برای شما مناسب نیست. در نتیجه بهتر است از ورزش های مناسب با شرایط بدنی تان مطلع شوید. در این مطلب با ورزش های مفید و مضر برای افراد مبتلا به آسم بیشتر آشنا می شوید.
از آنجایی که بیماران مبتلا به آسم در تنفس مشکل دارند، شايد نامعقول به نظر بيايد که برای درمان به ورزش بپردازند. اما اگر دچار آسم شده ايد هرچه بيشتر ورزش کنيد کمتر دچار حمله آسم خواهيد شد.

چرا بیماران آسمی باید ورزش کنند؟
ورزش برای افراد مبتلا به آسم مفید است، به خاطر اینکه اثرات مضر انقباض برونش ها را کاهش می دهد و حملات آسم کمتر می شوند. ورزش، احساس تنگی نفس و خفگی را کاهش می دهد و به بهبود شرایط جسمانی فرد کمک می کند. علاوه بر این تحرک بدنی، تحمل ورزش و حرکات جسمانی را بالا می برد. شما با ورزش کردن، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به زندگی عادی نزدیک می شوید.در اغلب موارد ورزش منظم سبب کاهش شدت حملات آسم می‌شود.بالا رفتن وزن تأثير منفي روي وضعيت بيمار مي گذارد؛ زيرا سلول هاي چربي باعث ایجاد التهاب می شوند .






پیشنهاد می شود این بیماران اگر تصميم دارند بيرون منزل ورزش کنند سعي کنند در معرض تحريک کننده هاي محيطي مانند کپک، گرده، آلاينده و حتي هواي خيلي سرد که حمله آسم ايجاد مي کند قرار نگيريد.
  • در شرایط آلودگی هوا ورزش نکنید.
  • در محیط هایی که گرد و غبار دارند و باعث ایجاد آلرژی می شوند، ورزش نکنید.
  • حواستان به شرایط آب و هوایی از قبیل رطوبت، مه، سرما، ارتفاع و غیره باشد.
  • هر ورزشی را به تدریج آغاز کنید.
  • ورزش تان را مناسب با شرایط بدنی تان انتخاب کنید.
  • قبل، حین و بعد از ورزش آب بنوشید
  • قبل از ورزش، بدن تان را گرم کنید.
  • از طریق بینی نفس بکشید.
  • اگر می خواهید دویدن را شروع کنید، در جلسه ی اول فقط 5 دقیقه دوی آهسته داشته باشید. در جلسات بعدی می توانید ده دقیقه بدوید و زمانی که احساس کردید آمادگی بدن تان بالا رفته است، این مدت را افزایش دهید. هیچگاه به خودتان فشار نیاورید.
  • از طریق بینی نفس عمیق بکشید و بازدم را از راه دهان (در دو نوبت) انجام دهید.
  • تنفس تان را با حرکات تان تنظیم کنید.
  • حتما داروهایتان را در دسترس قرار دهید تا موقع حملات احتمالی آسم مصرف کنید.
  • اگر به تازگی دچار حمله ی آسم شده اید، از ورزش کردن بپرهیزید.

 صفحه قبل 



ماهنامه الکترونیکی سیب /تیر97

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  62
بازدیدکنندگان برخط:  1