نشریه الکترونیک سیب/نشریه 68/تیر 97
ورزش و بیماری ها ورزش و درمان بیماری های ریوی(1)

 


اغلب مردم از تاثیر ورزش و فعالیت‌های بدنی بر سلامت خود آگاه هستند . فعالیت ها و تمرین های جسمانی برای سلامتی تمامی افراد در تمام رده های مختلف سنی مهم هستند، حتی فعالیت های جسمی می تواند در بهبودی وضعیت افراد ضعیف و سالمند، بسیار تاثیرگذار باشد. فعالیت های جسمانی موجب کاهش مرگ و میر و بیماری های مزمن می شود.ورزش‌كردن بايد به‌صورت هدفمند و با برنامه‌ريزي دنبال شود. قطعا ورزشي كه براي يك خانم 30 ساله براي كاهش ‌وزن توصيه مي‌شود، براي يك خانم 60 ساله كه نياز به مراقبت و كنترل از پوكي استخوان دارد، توصيه نمي‌شود. انتخاب ورزش نيازمند بررسي‌هاي جدي است و بايد خطرات، آسيب‌ها و توانايي جسمی فرد بررسي شود. به همين دليل است كه ما هميشه توصيه مي‌كنيم پيش از شروع ورزش و پرداختن به آن، بهتر است تمامي افراد در هر سن‌ و سالي به متخصص پزشكي- ورزشي مراجعه كنند و ورزشي را انتخاب كنند كه كمترين عارضه و آسيب و بيشترين بهره‌مندي را براي افراد داشته باشد. در حقيقت انتخاب نوع ورزش و شدت آن بايد كيفيت زندگي را متحول كند و آن را افزايش دهد.

متخصصان پزشكي- ورزشي با كمك تكنيك‌ها و متدهايي كه سراغ دارند، براي بهبود شرايط فيزيكي مراجعان خود اقدام مي‌كنند. اين گروه تلاش دارند تا با ارائه متدهاي ورزشي متناسب با هر فرد و توان او براي حفظ سلامت يا بازگرداندن سلامت و تندرستي به او گام بردارند، متخصصان پزشكي- ورزشي با بررسي و معاينه افراد و در نظر گرفتن ملاحظاتي ويژه هر فرد متناسب با روحيات، توان جسماني و قواي بدني بيمار، او را براي درمان بيماري‌هايي مانند ناراحتي‌هاي قلبي، تنفسی ،فشارخون، ‌ام.‌اس، ناراحتي‌ها و بيماري‌هاي مفصلي- استخواني و حتي كاهش وزن همراهي مي‌كنند. اين متخصصان به عموم مردم در كشور توصيه مي‌كنند اگر در شهري قرار دارند كه امكان مراجعه به متخصص پزشكي - ورزشي در آن شهر وجود ندارد با مراجعه به پزشك داخلي، متخصص قلب يا متخصص طب فيزيكي و پس از معاينه و بررسي توانايي بدن‌شان و همين‌طور متناسب با بيماري‌اي كه دارند از ورزشي كه به آن‌ها توصيه مي‌شود و در تحت شرايط ويژه بهره‌مند شوند.


به طور کلی این باور وجود دارد که انجام فعالیت های جسمانی به مدت۳۰ دقیقه در ۵ روز هفته و یا۲۰ دقیقه در۳ روز از هفته می تواند در سلامتی افراد تاثیر بسیار مهمی داشته باشد و موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها شود. افراد در هر رده سنی و با هر جنسیتی از فعالیت های جسمانی فواید بسیاری خواهند برد. فعالیت های جسمانی منجر به کاهش مرگ و میر و جلوگیری از توسعه بیماری ها می شود.با انجام 3 بار در هفته ورزش متعادل و هر بار نيم ساعت مي‌توان مقاومت عضلات و اعضاي داخلي بدن را بيشتر كرده و ظرفيت انتشار اكسيژن را در ريه‌ها افزايش داد و به دنبال آن از تنگي نفس و فيبروز بافتها جلوگيري كرد و در افراد سيگاري كه ساليان درازي اين ماده سمي را وارد ريه‌ها كرده‌اند و اينك پس از حدود 15 الي 20 سال منتظر بروز بيماريهائي چون آسم، آمفيزم و برونشيت مزمن هستند، ورزش قادر است توان و تحمل عضلاني ريه را بيشتر كرده و تهوية ريه را آسانتر كند.





صفحه بعد

ماهنامه الکترونیکی سیب /تیر97

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  2
کل بازديد:  58
بازدیدکنندگان برخط:  1