نشریه الکترونیک سیب/نشریه 68/تیر 97
اختلال بیش فعالی در کودکان
 

بیش فعالی یک اختلال رفتاری رشدی از سطح خفیف تا شدید در 2% الی 5% کودکان و در پسرها 2 الی 4 برابر دختران اتفاق می افتد. علت بروز این بیماری ناشناخته است . برخی متخصصین بر این باورند که ریشه در وراثت دارد یا ممکن است تأثیراستشمام ترکیبات سرب در دوران بارداری بر مغز جنین باشد.. درکل این بیماری نتیجه اختلال در عملکرد و فعالیت‌های شیمیایی بخشی از مغز می باشد.

 بيش فعالي سه علامت اصلی دارد:

1-نقص تمرکز و مشکل در یادگیری

 2-فعالیت زیاد و غیر معمول

 3-رفتارهای تکانشی و غير منتظره

این نشانه ها باید حداقل 6ماه در کودک تداوم داشته باشد و در مدرسه و خانه مشاهده شود، در غیر این صورت علت آن محیطی است و بیماری محسوب نمی شود. با افزایش سن کودک علایم بیماری رو به بهبودی می رود، بخصوص در کودکانی که بیماری در آن ها شناخته شده و تحت درمان قرار گرفته اند. در برخی از کودکان به‌ويژه  آن‌هایی که تحت درمان نبوده یا عوامل محیطی نابسامانی داشته اند  مي تواند به شکل اختلال روانی خفیف تا شدید نظیر افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی، رفتارهای ضد اجتماعی و... در بزرگسالی ايجاد کند.

شناسایی: توسط والدین یا کسانی که از کودک مراقبت می کنند با مشورت روانشناس و روان پزشک می باشد.

راه درمان: این بیماری درمان قطعی ندارد، فقط می توان با یک سری راهکارها از شدت آن کاست و به کودک کمک کرد تا دوران طلایی زندگی اش دچار مخاطره و آسیب نشود.

6 راهکار موثر در بهبودی علایم:

1-درمان دارویی با تجویز پزشک

2-انجام ورزش هایی نظیر شنا-پیاده روی روزانه-دوچرخه سواری ثابت در منزل و ثبت نام کودک در کلاس های ورزشی مورد علاقه او (ورزش باعث تخلیه انرژی، افزايش رشد مغز و تمرکز بیشتر در کودک می شود.)

3-در طول روز وقتی را به کودک خود، برای بازی کردن و گوش دادن به حرف‌هایش اختصاص دهید و قوانین را برای کودک شمرده و شفاف بیان کنید. برنامه مستقیم روزانه کودک شامل تفریحات، انجام تکالیف، تماشای تلویزیون و بازی باشد.

4-خود داری از تنبیه بدنی، تحقیر ، توهین و مقایسه کودک،  بلكه ابراز محبت به  او، در آغوش کشیدن، بوسیدن وی و ندیده گرفتن اشتباهات کوچکش.

5-استفاده از کلاس های خصوصی درسی و آموزشی چهره به چهره برای تمرکز بیشتر و پیشرفت تحصیلی بهتر.

6-خواب منظم و کافی

7-تغذیه مناسب (بسیار حائز اهمیت هست) که شامل:

-دادن غذاهای حاوی امگا سه به کودک نظیر مغزدانه های روغنی،  تخم مرغ و...

-استفاده از  نان سبوس دار مثل سنگک و جوانه گندم باعث تمرکز بیشتری می شود.

-عسل و سبزیجات و میوه هایی مثل پرتقال، کیوی, توت فرنگی و هلو باعث تمرکز بیشتری در کودک می شود.

-کم کردن غذاهایی که حاوی کاکائو ، کافئین و قند بالا هستندنظیر شکلات ، شیرینجات ، نوشابه و... بخصوص در ابتدای روز.

-کم کردن غذاهایی که حاوی رنگ دانه و مواد نگهدارنده هستند نظیر سس ها ، سوسیس، کالباس، فست فود، کنسروها ،کمپوت و تنقلات مصنوعی مثل چیپس و پفک و...  . به جای آن‌ها میوه های خشک مثل انجیر،کشمش و........ استفاده شود.

-کم کردن پروتئین های لبنی نظیر شیر، ماست و پنیر چون باعث کم کردن تمرکزحواس کودک می شود و بهتر است بجای شیر گاو شیرسویا استفاده شود.

منابع :
کتاب کودکان بیش فعال  مولف : زینب رضازاده تیتکانلو



ماهنامه الکترونیکی سیب /تیر   97
 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  75
بازدیدکنندگان برخط:  1