نشریه الکترونیک سیب/ نشریه67/خرداد 97
تیروئید

 

تیروئید ،غده اي مهم است که نقشی حیاتی در عملکردهاي بدن دارد. همین غده دچار اختلالاتی مانند پرکاري یا کم کاري می‌شود و روي وزن، خلق وخوي و ... تاثیر می‌گذارد. تغذیه نقش مهمی در مهار اختلالات و عملکرد این غده مهم دارد.

. غده تیروئید براي ترشح هورمونهایش به ید نیاز دارد و تنها منبع این ماده معدنی مواد غذایی است. به عقیده متخصصان، فرد بزرگسال روزانه به صد تا 150 میکروگرم ید نیاز دارد. غده تیروئید به سختی با کمبود این ماده معدنی کنار می‌آید. بنابراین لازم است که روزانه ید کافی دریافت کنید.

مواد غذایی سرشار از ید:

غذاهاي دریایی و ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و ماهی کولی جزو منابع اصلی ید است. این مواد غذایی علاوه بر ید اسیدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 قابل توجهی نیز دارند که به حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق کمک می‌کنند. جلبک هاي خوراکی که چندان مورد مصرف قرار نمی‌گیرند نیز منبع شماره یک ید محسوب می‌شوند. البته مکمل‌هاي این جلبکها در داروخانه ها موجود است که میتوانید با نظر پزشک مصرف کنید. باید بدانید که اختلالات تیروئیدي، بخصوص کم کاري تیروئید، باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. افرادي که به پرکاري شدید تیروئید مبتلا هستند نباید در مصرف مواد غذایی یددار زیاده روي کنند.

پخت و پز با حرارت ملایم و روغن‌هاي سالم:

 یادتان باشد که پخت وپز غذا با حرارت بالا باعث از بین رفتن برخی مواد مغذي موجود در مواد غذایی می‌شود. به عقیده متخصصان تغذیه، بخارپز کردن یا استفاده از فر (تا دماي 160 درجه) جزو سالمترین روشهاي پخت وپز براي همه و بخصوص افرادي است که نگران عملکرد غده تیروئیدشان هستند. اگر می‌خواهید برخی مواد غذایی را سرخ کرده میل کنید، حتما از روغن زیتون یا کلزا استفاده کنید. میزان کمی از این روغنها از کره بهتر است. این روغنها حاوي اسیدهاي چرب ضروري هستند که براي حفظ جداره رگهاي خونی مفیدند. جذب این اسیدهاي چرب روشی ساده براي مقابله با افسردگی و اضطراب ناشی از اختلالات تیروئید است.  غلات کامل بهتر از غلات تصفیه شده هر چند غلات کامل از مواد غذایی دیگر شاخص گلیسمی بالاتري دارند، این مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ چون باعث سیري زودهنگام میشوند .این مواد غذایی انرژي کافی براي بدن را تامین میکنند و از آنجا که براحتی باعث ایجاد احساس سیري میشوند، امکان ریزهخواري در بین وعده هاي اصلی را کاهش میدهند. این غلات برخلاف انواع تصفیه شده خود به طور کامل از سبوس جدا نشدهاند، در نتیجه حاوي ارزش غذایی بالایی هستند. این مواد غذایی به دلیل دارابودن ویتامین B به کاهش استرس نیز کمک می‌کنند. فیبرهاي موجود در غلات کامل براي مقابله با یبوست مفید است. توصیه می‌شود یک سهم غذایی غلات کامل را همراه یک سهم غذایی پروتئین و دو سهم غذایی سبزیجات میل کنید.

سلنیوم

سلنیوم یک آنتیاکسیدان قوي محسوب میشود و در تولید هورمونهاي) T4 تیروکسین) و T3(تريیودوتیرونین) نقش دارد. کمبود این ماده معدنی باعث کاهش هورمونها میشود.. گرچه سلنیوم در مواد غذایی گیاهی وجود دارد، میزان این ماده معدنی به کیفیت و غناي خاك بستگی دارد. علاوه بر منابع گیاهی، مواد غذایی دریایی حاوي ید نیز داراي سلنیوم است. گوشت‌هاي سالم را انتخاب کنید نیازي به حذف کامل گوشتهاي قرمز نیست. تنها کاري که باید بکنید، انتخاب گوشت‌هاي سالم است. گرچه مصرف غذاهاي دریایی در اولویت قرار دارند، نباید گوشت را کاملا حذف کرد. گوشت‌هاي کم چرب را انتخاب کنید، چون «دیوکسین» که در لیپیدها ذخیره می‌شود باعث بروز اختلالات هورمونی می‌شود.

مرغ :گوشت مرغ حاوي سلنیوم است و مصرف بدون پوست آن توصیه میشود.

 صفحه بعد 

ماهنامه الکترونیکی سیب /خرداد   97

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  289
بازدیدکنندگان برخط:  1