نشریه الکترونیکی سیب/شماره 66/اردیبهشت 97
فشارهای روانی و روش های مقابله با آن




سبک و شیوه زندگی روزانه ما در بروز طیف وسیعی از بیماری ها موثر است، اگر چون داوری آگاه، کلیه امور زندگی خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجّه می شویم که چگونه با روش های مختلف، به جسم و روانمان آسیب می رسایم باید بدانیم که تنها کسی که می تواند ما را یاری کند خودمان هستیم و اگر یادبگیریم که چگونه به خود کمک کنیم ، آنگاه ارائه کنندگان خدمات سلامت شامل پزشکان و مشاوران هم می توانند یاریمان دهند.

مزایا و معایب فشار روانی (stressاسترس)

همه فشارهای روانی بد نیستند. فشار روانی را از دو جنبه می توان بررسی کرد:

1)جنبه مثبت که به شما کمک می کند با تغییرات کنار بیایید و آنها را بپذیرید یا کمک می کند تا در موقعیت های خاص از عهده وظایف خود بر آیید.

2)جنبه های منفی که باعث می شود ، احساس کنید تسلطی بر خودتان ندارید. این جنبه دائم سلامت شما را به خطر می اندازد.

کنترل فشار روانی: شما می توانید از فشار روانی برای رسیدن به اهدافتان در زندگی بهره ببرید. مدیریت فشار روانی به معنی رهایی کامل از آن نیست ، بلکه برخورد بهتر و منطقی با آن است. برای انجام این کار، ابتدا باید یاد بگیرید که نگاه دیگری نسبت به فشار روانی داشته باشید.

فشار روانی فشاری است بیش از حد تحمل فرد ، که به علت عوامل مختلف بروز می کند واکنش بدن در برابر فشار روانی پاسخ " جنگ یا گریز" است. در واقع ما با فشار روانی می جنگیم یا از آن فرار می کنیم. اگر فشار روانی و واکنش های مربوط به آن مکرر اتفاق بیفتد به سلامت شما لطمه می زند، گاهی بعد از آن عامل مولد فشار روانی که به آن (استرسو) می گویند، فشار روانی همچنان تداوم می یابد که به آن اضطراب می گوییم.

هنگامی که تحت فشار روانی قرار می گیرید بدن شما خود را برای جنگ یا گریز آماده می کند، تغییراتی که در زمان فشار روانی و واکنش جنگ یا گریزدر بدن اتفاق می افتد عبارتند از: ترشح برخی از هورمون های خاص به ویژه آدرنالین که سبب اثرات متعددی در قسمت های مختلف بدن می شود، افزایش ضربان قلب، انقباض و سفت شدن ماهیچه ها، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم، سردشدن دست و پا، افزایش جریان خون در عضله های بزرگ، تعریق زیاد، کاهش حس درد و مور مور شدن پوست، از جمله دیگر این اثرات هستند اگر این هورمون ها که به نام هورمون های استرسی شناخته می شوند، برای ایجاد آمادگی بدن برای جنگ یا گریز استفاده نشوند، در بدن خواهند ماند و ممکن است زمینه ساز برخی بیماریها در فرد شوند یا انجام کارهای روزانه را برای او دشوار سازند برای مدیریت فشار روانی لازم است ، علّت فشار روانی را پیدا کنید.

   در اغلب موارد می توانید خود را با عامل مولد فشار روانی وفق دهید. به این ترتیب که با تغییر نحوه تفکّر یا عملکردتان آن عامل را قابل تحمل سازید. مثلا" ممکن است است این هفته مجبور به چند ساعت اضافه کار باشید و در عین حال احساس می کنید که توان و حوصله کار بیشتر را ندارید ، استفاده از این روش ها می تواند شما را برای سازگار شدن با آنها کمک کند.

- از خودتان بپرسید " آیا این مساله ارزش آن را دارد که خودم را به خاطرش ناراحت کنم ؟ " اگر فکر می کنید که ارزشش را ندارد، با احساس امیدوارانه و شادتری با آن برخورد کنید.

- به چیزهای خوشایند زندگی خودتان فکر کنید.

- خود را در یک موقعیت خوشایند و دلپذیر مجسم کنید.

- سعی کنید پیش از شروع کار، قدری تأمل کنید و به خود آرامش دهید.

   فشارهای روانی یا تنش، آژیری را در مغز به صدا در می آورد که پاسخ آن آماده کردن بدن برای دفاع است دستگاه اعصاب ناگهان تحریک شده و هورمون آزاد می کند تا حواس بدن دقیق تر، نبض سریعتر، تنفس عمیق تر و ماهیچه ها منقبض تر شوند، این پاسخ ها (گاهی پاسخ جنگ یا گریز خواده می شود) مهم هستند زیرا به ما کمک می کنند تا در برابر موقعیت های تهدید آمیز به دفاع برخیزیم این پاسخ از پیش برنامه ریزی شده است و بدون توجه به این که موقعیت تنش زا در محل کار یا منزل باشد، یکسان خواهد بود.

   اگر تنش کوتاه باشد یا به ندرت رخ دهد یا خطر کمی همراه است، اما هنگامی که موقعیت های تنش زا رفع نمی شوند، بدن دائم در وضعیت فعال قرار می گیرد سرانجام خستگی یا آسیب به جا می ماند و توانایی بدن ترمیم و دفاع از خود به طور جدی مختل می شود نتیجه این وضعیت افزایش خطر آسیب یا بیماری است .



 
صفحه بعد 


ماهنامه الکترونیکی سیب /اردیبهشت  97

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  4
کل بازديد:  148
بازدیدکنندگان برخط:  1