نشریه الکترونیکی سیب/شماره 63/بهمن 96
(اصول کار با دستگاه های بدنسازی (دوچرخه ثابت


 

چطور از دوچرخه ثابت استفاده کنیم؟

دوچرخه های ثابت ورزشی یکی از قدیمی ترین وسائل در سالنهای ورزشی هستند که مدتها پیش از ورود دستگاههای پیچیده و با تکنولوژی پیشرفته به این سالنها، برای تناسب اندام به کار می رفته اند. اما اگر در مورد رسیدن به تناسب بدنی جدی هستید، بهتر است گرد و خاک را از این وسیله ورزش قابل اعتماد بگیرید هنگامی که یک برنامه ورزشی را شروع میکنید، مسئله اصلی یافتن شیوه های است که انجام آن برای شما لذتبخش و ساده باشد؛ برای همین است که دوچرخه ثابت میتواند یک گزینه عالی، به خصوص برای ورزشکاران مبتدی یا افرادی باشد که مشکلات پشت، زانو یا مفاصلشان انجام دویدن یا پیاده روی را برای آنها مشکل می کند. استفاده از دوچرخه ثابت روی مفاصل فشار نمی آورد؛ و کار با آن برای یک فرد مبتدی در مقایسه با تردمیل یا ماشین الیپتیکال بسیار ساده تر است.

همچنین اگر آدمی باشید که به محض بد شدن آب و هوای بیرون برنامه ورزشیتان را قطع می کنید، دوچرخه ثابت بهانه بدی آب و هوا را برای ورزش نکردن از شما می گیرد. یک مزیت دیگر دوچرخه ثابت این است که لزومی ندارد حتما عضو یک سالن ورزشی باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید، بلکه میتوانید در خانه هم آن را کار بگذارید. برای بسیاری از کسانی تازه میخواهند ورزش را شروع کنند و در انجام آن دودل هستند، دوچرخه ثابت نقطه شروع خوبی است.

نکات راهنما برای خرید دوچرخه ثابت:

پیش از آنکه دوچرخه ثابت بخرید، با توجه به انواع گوناگون این دوچرخهها در بازار باید نکات بسیاری را در نظر بگیرید،ازجمله : آیا میخواهید دوچرخه ایستاده بخرید یا دوچرخه نشسته نوعی که در آن در وضعیت نیمه درازکش پا میزنید آیا با توجه محدودیت فضا به یک دوچرخه کوچک با تنظیم دستی نیاز دارید، یا جای کافی برای یک دوچرخه ثابت با برنامه ریزی الکترونیکی را دارید؟ دوچرخه نو میخواهید بخرید یا دست دوم؟ چقدر میخواهید برای خرید دوچرخه پول خرج کنید؟ اول باید تصمیم بگیرید که از دوچرخه چه استفادهای میخواهید بکنید- آیا دوچرخه دستگاه اصلی ورزشی شماست، یا یه عنوان یکی از چند فعالیت هوازی از آن استفااده می کنید، یا تنها جایگزینی برای روزهای بارانی است که نمیتوانید در بیرون ازخانه ورزش کنید؟ تعیین کنید که چه مقدار فضا در خانه برای گذاشتن دوچرخه دارید و چه مقدار پول میخواهید خرج کنید؟ اندکی تحقیق انجام دهید. از دوستان یا مربیان در سالن ورزشی در مورد توصیه هایشان در این مورد سوال کنید. از فروشندگان محلی در مورد انواع دوچرخه هایی که با نیازهای شما تطبیق داشته باشد، سوال کنید )توجه داشته باشید که دوچرخه های الکترونیکی که به شیوه های متفاوت می توان آنها را برنامه ریزی کرد، تنوع بیشتر فعالیت را ممکن می کنند، اما جای بیشتری میگیرند، نگهداری بیشتری میخواهند و قیمتشان به طور قابل ملاحظه ای  بالاتر  از دوچرخه های با تنظیم دستی است.

چطور از دوچرخه ثابت استفاده کنیم دوچرخه های ثابت باید طوری قرار داده شوند که همه بخشهای متحرک آنها به طور ایمن قابلیت حرکت داشته باشند. همچنین باید فضایی کافی برای سوار و پیاده شدن به ماشین را داشته باشید. شیوه نشستن روی دوچرخه برای فعالیت جسمی لذت بخش و موثر مهم است. تنظیم ارتفاع دسته ها و زین دوچرخه اهمیت خاصی دارد. هنگامی که وضعیتتان را روی دوچرخه تنظیم میکنید، در و اقع سعی میکنید که وزن بدنتان را به طور یکسان میان بازوها و نشمینگاهتان تقسیم کنید. اول جهت گیری زین دوچرخه را تنظیم کنید به طوری که سطح آن به موازات زمین قرار گیرد. اگر سر زین رو به باال باشد، بر روی ناحیه کشاله رانتان فشار خواهد آمد. اگر سر زین به سمت پایین باشد، وزن بیشتری روی بازوها و شانه ها وارد می آید بعد ارتفاع زین را طوری تنظیم کنید که هنگامی که پدال دوچرخه در پایینترین حد قرار دارد، زانویتان اندکی خمشده باشد. یک راهنمای دیگر برای ارتفاع زین دوچرخه این است که هنگام پا زدن مفاصل لگن نباید به به عقب و جلو ضربه بزند. اگر زین بیش از حد بالا باشد، فشار بیش از حدی بر روی کشاله ران وارد میآید و ممکن است باعث درد ویا بی حسی شود نهایتا دسته های دوچرخه را تنظیم کنید تا در وضعیت رو به جلو راحت باشید. اگر دسته های دوچرخه بیش از حد بال باشد، فشار بیش از حدی بر روی نشمینگاه شما وارد میکند، در حالی که اگر دسته های دوچرخه بیش از حد پایین باشد، ممکن است، باعث کمردرد و خستگی بازوها و شانه شود ، ممکن است چندین جلسه دوچرخه سواری و انجام تنظیمات اضافی لازم باشد تا زمانی که موقعیت ایده آل خودتان را روی دوچرخه پیدا کنید. صبور باشید. یکی از رایجترین دلایل رها کردن دوچرخه سواری بوسیله افراد احساس ناراحتی است. قرارگیری مناسب روی دوچرخه امکان انجام ورزشی راحت و لذتبخش را برای شما فراهم می آورد.

 

ادامه دارد .....

 



ماهنامه الکترونیکی سیب /بهمن  96
 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  181
بازدیدکنندگان برخط:  1