نشریه الکترونیکی سیب/شماره 62/دی 96
مدیریت هیجانات در رانندگی
     
  فریبا رضایی -  سحرشهری -   مریم مجد 


رانندگان عصبانی که اغلب با روحیه‌ای خشمگین رانندگی می‌کنند به رانندگان پر خطر معروف هستند که جان مسافران شان را به خطر می‌اندازند. گاهی مسایل مربوط به کار مانند رانندگی در سرما و گرما که بخش مهمی از زندگی روزمره آنان را تشکیل می‌دهد، آستانه تحمل راننده‌ها را پایین می‌آورد که به اصطلاح گفته می‌شود آن‌ها زود از کوره در می‌روند.

بینش اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی راننده، می تواند بیشترین نقش را در ارتباط با ترافیک و تصادفات رانندگی داشته باشد. طبق آمارها در اغلب کشورهای جهان، علت اصلی تصادفات و حوادث، رانندگی تهاجمی است. علاوه بر آن دلایل زیادی وجود دارد برای این که چرا رانندگی می تواند عمل پر استرسی باشد: شتاب زدگی رانندگان، بی صبری، شلوغی و ترافیک سنگین، مسابقه با رانندگان دیگر، داشتن حس حقارت، اعمال اشتباه دیگر رانندگان، خستگی، ناراحتی، سر و صدای اتومبیل ها، نبود جاده های استاندارد، اقدامات تهاجمی مانند رعایت نکردن فاصله مطمئنه اتومبیل ها، اعمال و رفتارهای خصمانه رانندگان، رد و بدل کردن الفاظ خشمناک و پرفشاری خون  حین رانندگی،  برخی از عوامل مؤثر در ایجاد استرس رانندگان می باشند. و هریک از این رویدادها می توانند باعث بروز رفتار خصمانه و پرخاشگرانه در رانندگان شوند.

 پژوهش ها نشان می دهد، حوادث جاده ای اولین علت مرگ و میر در گروه سنی زیر 40 سال در ایران است و بیش از 71درصد از کل مرگ و میرهای این رده سنی مرتبط با حوادث ترافیکی است و خصومت و خشم عامل موثر در تصادفات است.

همچنین پژوهش ها نشان می‌دهد، تفکرات رایج در بین رانندگان که باعث بروز خشم در آن‌ها می شود به شرح زیر است: (زمان خوشی داشتن)، (نفر اول بودن)، (سعی کن به من برسی)، ( به آن‌ها باید درس داد). در مجموع می توان گفت: شیوه رانندگی منعکس کننده ویژگی های شخصیتی، شیوه تفکر و انگیزه های فرد است. بنابراین پیش از آن‌که تصمیم بگیرید عمل راننده دیگر را تلافی کنید یا با وی گلاویز شوید از خود بپرسید: آیا ارزش دارد که وقت خود را هدر دهید، به دردسر بیفتید یا آسیب ببینید؟


عواملی که  پرخاشگری را در رانندگان افزایش  می دهد:

1-عوامل محیطی: ترافیک سنگین، آب و هوا (گرما، سرما و رطوبت زیاد)، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، تنگی وقت و عجله داشتن.

2-عوامل روانی: عصبانی بودن، ترسیدن، اضطراب داشتن،  ناکامی‏ و شکست ها در طول روز، خواب‏آلودگی، شنیدن خبر ناگوار، دیدن محیط هایی که تداعی کننده صحنه های دردناک در گذشته است، داشتن درد شدید و خوردن دارو قبل یا حین رانندگی


راهکارهایی برای پیشگیری از خشونت حین رانندگی

-اگر در لاین سرعت می‌رانید و راننده‌ای می‌خواهد از شما سبقت بگیرد به وی اجازه دهید تا عبور کند.
- از نشان دادن حرکات دست و یا صورت بی‌مورد و توهین‌آمیز جدا خودداری کنید.

-هرگاه با یک راننده عصبانی مواجه شدید سعی نکنید به اوضاع بحرانی دامن بزنید و از برقراری تماس چشمی با راننده خشمگین جداً خودداری کنید.

 - هرگاه راننده‌ای شما را به مبارزه طلبید یا سعی در تحریک شما داشت، نفس عمیقی بکشید و بدون توجه، به مسیر خود ادامه دهید و به‌خودتان نگیرید.

 - اگر احساس کردید که مقصر هستید، اشتباه خود را بپذیرید و فورا با بالا آوردن دست خود عذرخواهی کنید.

 - هیچ‌گاه عمل رانندگان دیگر را تلافی نکنید.

 - از استرس خود بکاهید و حین رانندگی به یک موسیقی ملایم و آرامش‌بخش گوش دهید.
-  بردباری خود را افزایش دهید و زود از کوره در نروید. 

 



 صفحه بعد


ماهنامه الکترونیکی سیب /دی 96
 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  2
کل بازديد:  225
بازدیدکنندگان برخط:  1