نشریه الکترونیکی سیب/ شماره 60/ آبان 96
مدیریت روابط عمومی 23
 
قسمت 23

طیبه اله پناه زاده

تحول فن آوري هاي ديجيتالي نوين:

1- همگرايي و كاركرد چند وجهي: از آن جا كه تمامي علايم به شكل پيام­هاي ديجيتالي در مي­آيند، بنابراين به هم پيوستگي همه اين رسانه­ها، فاز جديدي از نگهداري اطلاعات را به وجود مي­آورد و كاربرد اطلاعات را «چند كاره» مي­كند. به اين ترتيب رسانه­هايي مثل رايانه شخصي و تلويزيون به ايستگاه‌هاي مولتي مديا (چند رسانه­اي) تبديل مي­شوند.

2- هوشمندي: فن آوري­هاي ديجيتالي هوشمند هستند. اين بدان معناست كه به كاربران اطلاعات، سيستم­هاي اطلاعاتي و شبكه­ها، قابليت حل مشكل را اعطا مي­كنند.

3- حضور در همه جا (فراگيري): يكي از مهم­ترين ويژگي­هاي فن آوري­هاي ديجيتالي، فراگيري آن­هاست. آن­ها از خانه و آشپزخانه گرفته تا اداره و سرويس­هاي خدمات بهداشتي و دفاعي، در امر آموزش و حكومت و توليد و سرمايه گذاري، در همه جا حضور دارند. دكتر شهيندخت خوارزمي، در تعبير ديگري از ويژگي همه جا حاضر بودن مي­نويسد: «اين رسانه­ها به محض ورود به جامعه، راه خود را به همه جا باز مي­كنند. به قول معروف اگر از يك در آن­ها را بيرون كنيد، از در ديگر وارد می شوند. زیرا به دلیل فنی اصلا نمی شود جلوی نفوذ آن‌ها را گرفت.

انواع رسانه های الکترونیک

با احتساب ویژگی هایی که پیشتر نام بردیم. برخی از این فرن آوری‌های نوین را توصیف کرده اند و می شماریم:

1- میکرو کامپیوترها: این نسل جدید از کامپیوترها، به علت کوچکی و هزینه ای بسیار ناچیزتر از قیمت کامپیوترهای قبلی به زودی به خانه ها، ادارات و سازمان‌ها راه یافت. در پی آن محققان به زودی دریافتند که امکان برقراری ارتباط نه تنها بین هر فرد با رایانه مرکزی بلکه بین رایانه های افراد، از طریق خطوط تلفنی میسر است. به این ترتیب شبکه ها پیدا شدند که کاربران و رایانه ها را به هم پیوند دادند.

2- بولتن بوردهای کامپیوتری: بولتن بوردها، اجتماعات کوچک و بزرگ متشکل از افرادی هستند که به برخی موضوع‌های خاص (نظیر موسیقی، فعالیت‌های ضد هسته ای و ....) علاقه مند هستند و از طریق ارتباط رایانه ای با یکدیگر تبادل نظر می کنند. ورود به چنین شبکه ای که از درجه تعامل بسیار بالا بهره مند است، برای همگان آزاد است. یک بولتن بورد متشکل از یک کامپیوتر میزبان است که مشارکت کنندگان بااستفاده از ترمینال / میکرو کامپیوتر خود و از طریق خطوط تلفنی، قادرند به آن دسترسی یابند. به این ترتیب بولتن بوردها قادرند نظام ارتباطی کاملا دموکراتیکی را به وجود آورند که در آن سلسله مراتب سازمانی و یا دروازه بانی وجود ندارد.

3- ویدیو تکست و تله تکست: ویدیو تکست یک سرویس متعامل اطلاعاتی است که به هر فرد امکان می دهد تا از طریق تلفن یا کابل تصویر اطلاعات مورد نظر خود را از یک رایانه مرکزی درخواست کند و آن را روی صفحه نمایشگر (که معمولا تلویزیون است) ببیند. تله تکست، سرویس اطلاعاتی متعامل دیگری است که به فرد امکان می دهد اطلاعات مورد نیاز خود را برای مشاهده بر صفحه تلویزیونی، تقاضا کند و این اطلاعات را از طریق «فواصل خالی عمودی» سیگنالهای پخش تلویزیونی بگیرد.

4- اینترنت : اینترنت به معنای مجموعه ای از شبکه هاست که اولا به صورت فیزیکی به هم متصل هستند. ثانیاً می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و منابع اطلاعاتی را با هم به اشتراک بگذراند و ثالثا قادرند در کنار یکدیگر به صورت یک شبکه واحد عمل کنند. برای این‌که چنین شبکه ای بتواند کار کند، شبکه ها و رایانه های موجود در اینترنت باید به یکی از دو طریق زیر عمل کنند:

همگی برای برقراری ارتباط با یکدیگر از زبان مشترکی استفاده کنند.

مترجم و مفسر مناسب را برای درک زبان یکدیگر به کار گیرند.

5- پست الکترونیکی: کاربران اینترنت می توانند با استفاده از سرویس پست الکترونیک با سایر کاربران پیام مبادله کنند.

6- تله کنفرانس: یک مجمع گروهی کوچک است که به واسطه ارتباطات الکترونیک متعامل بین چند نفر در دو یا چند ناحیه جداگانه برگزار می شود. مزیت عمده این نوع میزگرد. صرفه جویی در هزینه و وقت رفت و آمد است که به میلیون‌ها دلار بالغ می شود.

7- ارتباطات ماهواره ای و فیبرهای نوری: گرچه در مقایسه با رایانه ها، نقش ماهواره ها در انقلاب ارتباطات کمتر تقدیر شده است. اما مزایا و تاثیرات مهم آن‌ها در تحول ارتباطات را نمی تواند نادیده گرفت. از جمله کارکردهای این سیستم عبارتند از : خدمات بسیار ارزان قسمت تلفن‌های راه دور، جهش در میزان پذیرش تلویزیون کابلی در جهان، تسهیل چاپ روزنامه های ملی و بین المللی، تسریع جریان بین المللی اخبار و تصاویر رویدادها ، قابلیت تمرکززدایی از تمامی انواع موسسات اطلاعاتی متمرکز، نظیر بانک داری، پژوهش و حتی حکومت، ایجاد سیستم پخش مستقیم ماهواره ای .

8- تلویزیون‌های کابلی: تلویزیون‌های کابلی که در سال 1950 به منظور دریافت تصاویر تلویزیونی در مناطق دور دست روستایی (پنسیلوانیا ـ آمریکا) ابداع شد، امروزه به عنوان یکی از فن آوری‌های نوین ارتباطی در سطح گسترده ای از جهان به کار می رود.

هر خانوار با پرداخت مبلغ ماهانه اضافی (حدود 10 دلار در سال 1989 ) می تواند از یک کانال که فیلمهای جدید و سایر برنامه ها را پخش می کند. استفاده کند. جذابیت افزوده به این سیستم، عدم تبلیغات تجاری در آن است. تلویزیون کابلی متعامل قادر است متن و تصاویر گرافیکی و نیز تصاویر کامل ویدیویی را از طریق کابل و در پاسخ به تقاضای ببینندگان به خانه ها ارسال کند.

9- تلویزیون با وضوح بالا:  تلویزیون‌های جدید قادرند کیفیت تصویر و صدای پخش شده را تا حد زیادی افزایش دهند. در آینده نزدیک، این فن آوری امکان اتصال رایانه ها و تلویزیونها را نیز میسر خواهد کرد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از : وضوح بیشتر تصویر، تصویر بزرگتر، رنگهای بیشتر، تصویر گسترده تر، کیفیت صوتی ، مشابه نظام های دیجیتالی چند گانه.

 

ادامه دارد...

 

منبع : مقدمه ای بر: اصول و مبانی ارتباطات (انسانی ـ جمعی) دکترغلامرضا آذری

 

 


 

 
 


 

ماهنامه الکترونیکی سیب /آبان 96


 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  2
کل بازديد:  287
بازدیدکنندگان برخط:  1