نشریه الکترونیکی سیب/ شماره 59/ مهر 96
تغذيه صحيح، يكي از عوامل مهم در موفقيت ورزشكاران




 

دکتر اسکندر رحیمی ارسنجانی

با اينكه دانش انسان در مورد غذا سابقه­ای بس طولاني دارد ليكن تغذيه ورزشی داراي سابقه كوتاهي است. با اين وجود پيشرفت‌هاي بسيار خوبي نصيب بشر گرديده است. به گونه‌اي كه تغذيه ورزشي امروزه به عنوان يك رشته دانشگاهي تا سطح دكتري مطرح می‌باشد.

 غذا عاملی بسیار مهم در تأمین سلامتی موجودات زنده به شمار می‌رود. کمبود یا ازدیاد مواد غذایی بر سلامتی کلی و حتی حیات انسان اثرگذار است، کما این که با کمبود یا ازدیاد مواد غذایی مانند چربی‌ها، مواد گوشتی یا حتی آب، فرد دچار نوعی از انواع بیماری‌ها می‌گردد. بیماری‌هایی مانند فشار خون، پوکی استخوان، گرفتگی رگ­ها، مرض قند همه و همه می‌توانند از آثار سوء تغذیه باشند. درخصوص ورزشکاران به­ویژه ورزشکاران نوجوان تغذیه و پیروی از رژیم غذائی متنوع و متناسب بسیار حیاتی است. زیرا ورزشکاران به­منظور تحمل فشار تمرین، پیشگیری از آسیب‌ها، حفظ سلامتی و نهایتاً کارایی بیشتر و موفقیت در مسابقات نه تنها به انرژی بیشتر و كافي نیاز دارند بلکه نیازمند یک رژیم بسیار دقیق و صحیح طراحی شده حاوی مواد گوناگون مغذی می‌باشند. سوء تغذیه در ورزشکاران نه تنها آن ها را با شکست روبرو می­کند بلکه ورزشکاران نوجوان و نونهال را با خطر توقف رشد یا کند شدن رشد روبه رو می‌سازد. تغذيه صحيح، متنوع، منظم و متناسب يكي از عوامل مهم در موفقيت ورزشكاران است و مي­تواند به بهبود رکوردها و موفقيت‌هاي ورزشكاران کمک کند. به هر حال هدف از تغذیه ورزشکاران تأمین نیازهای غذائی و انرژی فعالیت‌های عادی روزانه، ورزشی (تأمین انرژی کافی ضمن تمرین و مسابقه) و تأمین سلامتی آنان می‌باشد.

شايد هميشه اين سؤال براي شما وجود داشته كه چرا بعضي‌ها ديرتر خسته مي‌شوند و جمعی زودتر، بعضي­ها چرا قوي‌ترند و برخی ضعيف‌تر و حتي چرا گروهي خوش خلق اند و گروهي بد خلق و احتمالاً اين موارد را به وراثت نسبت داده‌ايد. ليكن اين تنها وراثت نيست كه بر زندگي ما حكم فرمایي مي‌كند، عوامل ديگري نيز وجود دارند. بايد باور كرد كه نوع غذا به طور مستقيم بر وضعيت جسماني و روحي ما، داشتن انرژي، داشتن نيرو، و حتي روند پيري مؤثر است. غذا براي ورزشكار حكم پيروزي يا شكست را دارد و عامل افزايش يا كاهش كارایي اوست. بنابراين بايد با رعايت برنامه­ي غذایي صحيح ضمن افزايش شانس پيروزي ورزشکار، سلامتي، سرزنده‌اي و شادابي را براي وي به ارمغان آورد. بدین منظور لازم است تا بدانیم غذایي كه از آن صحبت مي‌كنيم از كجا مي‌آيد در بدن چه مي‌كند، هدف از مصرف آن چيست و نهايتاً نقش آن در مو فقيت‌هاي ورزشكاران چگونه است.

 

 

 
 
 
 

 

 
 

ماهنامه الکترونیکی سیب /مهر 96

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  541
بازدیدکنندگان برخط:  1