نشریه الکترونیکی سیب/ شماره 59/ مهر 96
مدیریت روابط عمومی 22
 

طیبه اله پناه زاده

ب) تحول وسايل ارتباط جمعي شنيداري (راديو):

به موازات گسترش آگاهي­هاي عمومي، روز به روز نيازهاي ارتباطي و خبري نيز افزايش مي­يافت و افراد علاقه پيدا مي­كردند كه از رويدادهاي محيط زندگي خود و ديگران اطلاعات بيشتر و سريع­تري به‌دست آورند. بنابراين در كنار روزنامه­ها، بايد وسايل نويني ايجاد مي­شدند كه شرايط ارتباط مستقيم و فوري از راه دور، در سرزمين­هاي پهناور را تأمين كنند. اختراع تلگراف و تلفن و بي­سيم و تكميل تكنيك­هاي عكاسي، به تدريج اين شرايط را فراهم ساختند و با ظهور راديو و سينما و تلويزيون، وسايل ارتباطي تازه­اي در كنار مطبوعات در اختيار انسان گذاشته شدند در سال 1876 كه «الكساندر گراهام بل»، «توماس واتسون» آمريكايي تلفن را اختراع كردند، دگرگوني بزرگي در فنون ارتباطي به بارآمد. زيرا با استفاده از اين وسيله جديد، انسان بر محدوديت­هاي مكاني و زماني موجود در ارتباطات مستقيم یعنی مسافت و زمان غلبه كرد. ايجاد وسايل ارتباط تلگرافي و تلفني را بايد مقدمه انقلابي دانست كه از سال 1895 با اختراع دستگاه ارتباطات بي سيم و راديويي توسط «گوگليلموماركني» ايتاليايي در زمينه ارتباطات پديد آمد.

با ظهور راديو و استفاده از امواج براي انتقال پيام­هاي گوناگون انساني، وضع انحصاري وسايل ارتباطي چاپي از ميان رفت و به عقيده برخي از دانشمندان علوم ارتباطات، مثل مارشال مك لوهان كانادايي، به دنبال عصر چاپ يا «عصر گوتنبرگ»، عصر ارتباطات الكترونيكي يا «عصر ماركني» آغاز شد.

ج) تحول وسايل ارتباطات جمعي ديداري (سينما، تلويزيون):

در آخرين سال­هاي قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، با كوشش­هاي ديگري كه براي تكميل فن عكاسي و فيلمبرداري، ساختن صفحات ضبط صوت و دستگاه گرامافون و تهيه وسايل نمايش و انتقال عكس­ها و تصويرهاي متحرك از راه­هاي دور صورت گرفت. وسايل نويني چون سينما، راديو و تلويزيون در اختيار انسان گذاشته شدند.

در اواسط قرن بيستم در كنار اين وسايل نوين ارتباطي، دستگاههاي صنعتي ديگري نظير «رادار» نيز ساخته شدند كه انسان در مورد پرواز هواپيماها و يا موارد مشابه از آن ها استفاده مي­كند. اين گونه دستگاه، وسيله ارتباط «انسان با ماشين» محسوب مي­شود.

به طور كلي وسايل ارتباطي نوين در يك قرن اخير و مخصوصاً در پنجاه و پنج سال گذشته، گسترش و پيشرفت فراوان پيدا كرده­اند. در نيم قرن گذشته و مخصوصاً در سال­هاي پس از جنگ جهاني دوم، همه وسايل جديد ارتباطي، جهان گير شده­اند و اكنون صدها ميليون نفر از مردم دنيا از آن بهر­ه برداري مي­كنند.

د) تحول وسايل ارتباطات جمعي الكترونيك جديد (ماهواره، كامپيوتر):

در پايان قرن بيستم، تحولات فن آورانه، جهان را به ابزارهاي نيرومندتري، براي پرداختن به فرآيندهاي توليد، حمل و نقل، ارتباطات و فعاليت­هاي سياسي و اقتصادي مجهز ساخته است. ابدعات فن آورانه، به ويژه در عرصه رسانه­ها و اطلاعات، جهان را به شمشيري دو لبه مجهز كرده است كه از يك سو پيام آور فضاي عمومي جديدي است كه در آن افراد بشر، فارغ از مرزها و محدوده­ها، به يكديگر پيوند مي­خورند و به فرصت­هاي استثنايي دست مي­يابند و از سوي ديگر آغازگر شكاف ديگري ميان فقرا  و اغنياست و فاصله ميان دارندگان و فاقدان آن را بيشتر كرده است.

فن آوري اطلاعات، واژه ديگري است كه امروزه به تعبيري فراگيرتر از فن آوري ارتباطي اطلاق مي شود. اين فن آوري مجموعه وسيعي از فن آوري هاي ارتباطي از قبيل رايانه، ماهواره و بهره گيري از رسانه­هاي قديمي­تر نظير كاست ويديو، نوار ضبط، پخش صوت ديسكي، فن آوري­هاي مخابراتي و ... را در بر مي­گيرد.

ويژگي­هاي دو دهه اخير (دهه­هاي هشتاد و نود)، توسعه سريع ميكروكامپيوترها، سيستم­هاي پخش ماهواره­اي و شبكه­هاي رايانه­اي، يا به عبارتي توسعه تله ماتيك­هاست. رايانه­هاي جديد، امكان دسترسي افراد را به اطلاعات در سطحي گسترده و در مناطق دور دست ميسر كرده است. حافظه­هاي قوي­تر، داده­هاي بيشتري را در دسترس بشر قرار مي­دهند. تبديل پيام­هاي آنالوگ به ديجيتال يا ديجيتالي شدن، ظرفيت مجاري ارتباطي را بالا برده و شانس انتخاب بيشتري به كاربردان داده است. همه اين امكانات، ارتباطات يكسويه و خطي را به ارتباطات متعامل تبديل كرده است. در حقيقت، رسانه­هاي جديد، ويژگي­هاي دو حالت ارتباطي چهره به چهره و جمعي را با يكديگر تلفيق مي­كنند. جمع زدايي ويژگي ديگر اين فن آوري­هاست. با اين ويژگي حجم زيادي از داده­ها، بدون نياز به ارتباطات رو در رو و حضور در جمع ميسر مي­شود.

از سوي ديگر، خصلت نا همزماني اين رسانه­ها قابليت دريافت و يا ارسال پيام، متناسب با زمان مورد نظر كاربرد را ممكن مي كند. اين سه ويژگي­، همراه با هم كنترل بر جريان اطلاعات به جاي سرگرمي صرف، رسانه­هاي نوين را از فن آوري­هاي دهه­هاي گذشته متمايز و ممتاز مي­سازد.

از آنجا كه بخش عمده­اي از رسانه­هاي نوين متكي بر رايانه هستند و زبان رايانه نيز ديجيتالي است، يكي از مهم­ترين ويژگي­هاي تحولات فن­آورانه اخير، ديجيتالي سازي اطلاعات است. تبديل اطلاعات به شكل ديجيتالي، انتقال اطلاعات را از منابع گوناگون به وسيله يك مجرا فراهم مي­سازد و خطر تحريف را نيز كاهش مي­دهد. بنابراين استفاده از آن باعث مي­شود اطلاعات سريع­تر، انعطاف پذيرتر و اعتماد بالا و هزينه اندك جريان يابد.

به وسيله ديجيتال سازي، ظرفيت مجراي ارتباطي تا حدي زيادي افزايش مي­ياد و امكان ساخت سيستم­هاي متعامل بيشتر مي­شود. علاوه بر اين، كيفيت انتقال صدا و تصوير به نحو چشمگيري افزايش مي­يابد و چون در زمان و ميزان كار صرفه جويي مي­شود، بهره وري اقتصادي نيز بالا مي­رود.

ادامه دارد...

 

منبع : مقدمه ای بر: اصول و مبانی ارتباطات (انسانی ـ جمعی) دکترغلامرضا آذری

 
 


 

ماهنامه الکترونیکی سیب /مهر 96


 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  273
بازدیدکنندگان برخط:  1