نشریه الکترونیکی سیب/ شماره 59/ مهر 96

 


 

رضا میرزایی

حضرت  امام صادق(ع) از نبی  مکرم اسلام نقل می‌کند مسواک کردن سبب تحصیل رضای پروردگارعالم است.اسلام برای مسواک و به تعبیر گسترده تر برای بهداشت دهان و دندان قواعد محکم ومتینی دارد که اطلاع از آن  دستورات آسمانی و حکیمانه بر هر مرد وزن مسلمان لازم است.اولاً مسواک زدن از پیامبران الهی شروع شده است و ثانیاً دستور اکید فرهنگ خداست.

امام صادق(ع) می فرمایند :((السواک من السنه المرسلین))مسواک زدن از آداب انبیا است. و همچنین می فرماید: ((من الاخلاق النبیاء السواک)) مسواک زدن از اخلاق پیامبران است. امام محمد باقر (ع) می فرمایند:پیامبر اکرم (ص) فرمود جبرئیل دائم مرا به مسواک زدن سفارش می کرد تا جایی که ترسیدم دندان‌هایم ساییده شود یا از بین برود.

رسول عزیز اسلام مسأله مسواک را در این روایات با ذکر نام مبارک جبرئیل  یک امر الهی ومتکی به وحی دانسته و روشن می کند که مسواک زدن و بهداشت دهان یک امر الهی است والبته پیروی از این امر موجب خشنودی صاحب امر است.به همین خاطر در ابتدای روایتاز کلام نبی مکرم اسلام آورده است: مسواک باعث خشنودی خداست.

پیامبر اسلام(ص): ((فی السواک ثمانیه خصال: یطیب الفم،یسئدالله،یحلوالصر،و یذهب البالبلغم و یفرح الملائکه،و یرضی الدب ،و یزید الحسنات ،و یصح المعده)) در مسواک زدن هشت خصلت است:دهان را پاکیزه می کند،لثه را محکم می کند،به چشمان جلا و روشنایی می دهد،بلغم را از بین می برد،فرشتگان را شاد وخدا را خشنود می سازد  وبه حسنات می افزاید و بهداشت معده است.

کلمه ((الطیب )) از نظر مفهوم وسیع تر  از لغت ظاهر است و  در حقیقت پیامبر می خواهد بفرماید مسواک منفعتی شامل پاکی دندان  وقسمت های جوار دندان، پاکیزکی دهان،زیبایی مینای دندان و زیبایی چهره انسان است.

در روایات آمده است حضرت علی (ع) می فرماید:به درستی که دهان های شما راه‌های تلاوت قرآن است پس آن را با مسواک پاکیزه نگه دارید .حضرت رسول (ص) می فرماید ترک مسواک از اخلاق ناپسند است  و کسانی را که آن را رها میکنند رها کن.امام جعفر صادق (ع):برای هر چیزی پاک کننده‌ای قرار داده اند و پاک کننده دهان مسواک کردن است.

رسول خدا برای اصحاب خود فرمایشاتی داشتند ((وقتی که مردم دسته دسته و گروه گروه به دین اسلام مشرف می شدند قومی به نام ((ازد ))آمدند  که اینها هم به دین گرویدند واین قوم رقیق ترین قلب ها را داشتند و همچنین دهان های پاک و مطهری داشتند.اصحاب پرسیدند این‌که فرمودید مهربان‌ترین قوم درست ولی چرا پاک‌ترین دهان‌ها را داشتند.پیامبر فرمود چون این قوم در زمان جاهلیت  دهان خود را با مسواک تمیز می کردند.

از حضرت صادق (ع) پرسیده شد آیا فردی که در لباس احرام است و مسواک بزند ولثه اش خونریزی پیدا کند چه حکمی دارد فرمود :باز هم مسواک بزند چون مسواک زدن از سنت پیامبر است. امام صادق (ع):شبانگاه که برای نماز برخاستی مسواک بزن چرا که فرشته ای نزد تو می آید و دهانش را بر دهانت می گذارد و آنگاه هیچ حرفی از قران و نماز ودعا نمی خوانی مگر این‌که آن را به اسمان بالا می برد پس دهانت باید خوشبو باشد.

پیامبر اکرم (ص):مسواک بر شیوایی  سخن انسان می افزاید.

امام محمد باقر (ع):اگر مردم خاصیت مسواک را می دانستند هرگز آن را از خود جدا نمی کردند و حتی آن را شب به بستر خود می بردند.

پیامبر : هر کس خلال و مسواک نماید از عذاب و درد انبر دندانکشی محفوظ می ماند.پیامبر اکرم (ص) فرمودند:جبرئیل نزد من آمد و گفت ای محمد  چگونه در حالی که مسواک نمی زنید بر شما نازل شوم؟

ابان خیاط از قول امام صادق نقل می کند که رسول خدا فرمودند:طریق و  راه قران را پاکیزه کنیم پرسیده شد طریق قران کدام است  فرمودند دهان های شما پرسیده شد با چه چیز دهان را تمیز کنیم  فرمودند با مسواک.

دهان‌های شما راهی از راه‌های پروردگارتان است.بهترین دهان ها آن دهانی است کهاز همه خوشبوتر باشد پس دهان هایتان را به میزانتوانایی پاک کنید.

در کتاب مکارم الاخلاق ص 51 پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:راه قرآن را پاکیزه نگه دارید. پرسیدند ای رسول خدا راه قرآن چیست؟فرمود:دهان هایتان. پرسیدند: چه چیز؟فرمود: با مسواک.

در وصایای رسول خدا(ص) به علی (ع) چنین آمده است: بر تو  باد به مسواک برای هر نماز پیامبر:خداوند متعال  دو رکعت نماز با مسواک را بیشتر از هفتاد رکعت بدون مسواک دوست دارد.

 در مکارم الاخلاق ص50بر پایه روایتی،کعبه از بوی بد نفس های مشرکان به خدا شکوه کرد.خدای متعال وحی فرمود  قومیرا جایگزین آنان می کنم که با چوب مسواک نظافت می کنند.پس از فرستادن پیامبرش محمد (ص) جبرئیل را بر پیامبر نازل کرد که مسواک وخلال کند.

در المحاسن ص 561 پیامبر اکرم می فرمایند: چرا با دندان‌های زرد ودهان بدبو بر من وارد می شوید ؟چرا مسواک می زنید؟

سطوح دندانی عاری از بیوفیلم دچار پوسیدگی نمی شود . برداشت روزانه بیوفیلم پلاک بهترین تدبیر برای جلوگیری از پوسیدگی و بیماری پریودنتال است. Loe نقش پلاک فوق لثه ای را در ایجاد التهاب لثه ثابت کرد.التهاب لثه ای طولانی مدت می تواند به آسیب اپی تلیوم  چسبنده و  پیشرفت سیر بیماری به سمت بیماری پریودنتال پیشرفته ترمنجر شود. برداشت مکانیکی پلاک  دربردارنده مزیت حذف نشدن فلور نرمال دهان است. آنتی بیوتیک های موضعی  می توانند پلاک را کنترل کنند اما کاربرد طولانی مدت آن‌ها میزبان را در معرض خطر عفونت با پاتوژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک قرار می دهد.برداشت مکانیکی پلاک بهصورت مکرر خطر عفونت با ارگانیسم های فرصت طلب را ایجاد نمی کند.

منابع :

الکافی ، 6/495باب السواک،حدیث 2، وسائل الشیعه:2/6، باب 1، حدیث 1304

 الکافی ، 6/495باب السواک،حدیث 1، وسائل الشیعه:2/5، باب 1، حدیث 1302

الکافی ، 3/23باب السواک،حدیث 3، وسائل الشیعه:2/5، باب 1، حدیث 1300

الکافی ، 6/495 باب السواک،حدیث 3، وسائل الشیعه:2/7، باب 1، حدیث 13

 وسائل الشیعه،جلد 1 ، ص 357

 مکارم الخلاق ، ص48

غرر الحکم، ج10،ص399

طب النبی ،ص21

النوادر للراوندی ،ص 192،حدیث 340

وسائل الشیعه جلد 1 ص357

وسائل الشیعه ج 1 ص358

آیت الله جوادی آملی ، مفاتیح الحیا ه،نشر اسراء،نوبت چاپ 138. پاییز 1392.ص 117

وسائل الشیعه ج 1 ص 355

.-بحارالانوار ج76 ص137

 آیت الله جوادی آملی ، مفاتیح الحیا ه،نشر اسراء،نوبت چاپ 138. پاییز 1392.ص  118-117

آیت الله جوادی آملی ، مفاتیح الحیا ه،نشر اسراء،نوبت چاپ 138. پاییز 1392.ص  117

ملیحه اکرامی و دیگران، علم و هنر در دندانپزشکی ترمیمی 2013 ،انتشارات رویان پژوه،چاپ اول سال 92. ص 82

 

 

 

ماهنامه الکترونیکی سیب/ مهر 96

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  354
بازدیدکنندگان برخط:  1