نشریه الکترونیکی سیب/ شماره 58/ شهریور 96
مدیریت روابط عمومی 21

 قسمت 21


طیبه اله پناه زاده 


فصل چهارم :وسايل ارتباط جمعي (سنتي ـ نوين): تحول وسايل ارتباط جمعي سنتي

تحول وسايل ارتباط جمعي:

همگام با رشد اختراعات و نوآوري هاي انسان در عرصه هاي مختلف، وسايل ارتباطي نيز پيچيده­ تر و متكامل­ تر شده­ اند. در اين بخش تلاش مي­شود تا سير تحولات رسانه­ هاي جمعي به اختصار مرور شود.

الف) تحول وسايل ارتباط جمعي نوشتاري (خط، كتابت، روزنامه، مجله):

در جوامع اوليه كه انسان­ها در گروه­ هاي بسيار كوچك زندگي مي­كردند. بيشتر از زبان و بيان شفاهي، صداي طبل و آتش و دود و علامات و نشانه ها و نمادهاي ديگر براي بهره برداري پيام خود استفاده مي­كردند.

«يوهان گنزفليش» آلماني معروف به گوتنبرگ با اختراع چاپ از سال 1436 تا 1452 در زمينه وسايل ارتباط جمعي، انقلابي بزرگ ايجاد كرد. با تكثير كتاب­ها علوم و فنون بشري رو به رونق مي­گذارند و با پيدايش و پيشرفت روزنامه ­ها، امكانات فراواني براي توسعه ارتباطات اجتماعي، فراهم مي­شود. به موازات تحولات اقتصادي و اجتماعي در قرن اخير، وسايل فني جديدي نظير عكس، تلگراف، تلفن، بي­سيم، صفحه و نوار ضبط صوت و فيلم براي ارتباطات اجتماعي ساخته مي­شوند و در نتيجه آن وسايل ارتباطي نوين سمعي و بصري مثل راديو و سينما و تلويزيون ايجاد مي­شوند و با امكانات تازه­اي كه براي انتقال سريع اخبار و افكار و روش­هاي زندگي در اختيار توده­ هاي وسيع انساني در سراسر جهان قرار مي­دهند، عصر تازه اي در ارتباطات پديد مي­آورند. با اين حال اختراع صنعت چاپ در اروپا به خودي خود براي انتشار و توزيع كتاب­ها به ساير نوشته­ هاي چاپي به ميزان وسيع، كافي نبود و در حدود يك قرن طول كشيد تا با توسعه ادارات پست، از صنعت جديد بهره برداري شد.

 اختراع چاپ و گسترش شبكه­ هاي پستي در شهرهاي مختلف اروپا به زودي تحول عظيمي را كه زائيده پخش افكار نويسندگان و متفكران بود، در جوامع اروپايي گسترش داد. در اثر اين تحول، آگاهي اجتماعي افراد افزايش يافت و نياز آنان با كسب معلومات و اطلاعات جديد بيشتر شد و به همين سبب مقدمات انتشار «مطبوعات» نيز فراهم شد.

از اواخر قرن شانزدهم و اوايل قرن هفدم كه صنعت چاپ توسعه واقعي يافت، مطبوعات نيز رفته رفته خصوصيات امروزي را به دست آوردند و انتشار كتاب­ها را تحت الشعاع قرار دادند. از اين زمان نويسندگان و كساني كه به امر چاپ مي­پرداختند دو طبقه ممتاز مطبوعاتي شدند. براي پاسخ دادن به احتياج روز افزون مردم، اخبار، انتشار مطبوعات از جهت زماني تابع نظم خاص شد و بدين طريق كار چاپخانه­ ها نيز رونق پيدا كرد. تقريباً در يك زمان در شهرهاي پراگ (چكوسلواكي) آنور (بلژيك) استرايبورگ (فرانسه امروز) و فرانكفورت (آلمان)، جزوه­ ها و يادداشت­ هاي طبع شده­ اي كه حاوي گزارش حوادث و وقايع اجتماعي بودند، شروع به انتشار كردند. اين نشريات كه ابتدا نظم معيني نداشتند به زودي به صورت سال نامه، ماه نامه، هفته نامه و سرانجام روزنامه در آمدند.


ادامه دارد...
 

منبع : مقدمه ای بر: اصول و مبانی ارتباطات (انسانی ـ جمعی) دکترغلامرضا آذری




 




ماهنامه الکترونیکی سیب /شهریور 96

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  75
بازدیدکنندگان برخط:  1