نشریه الکترونیکی سیب - شماره 50 - دی 1395
خودروی ایمن



لیلا رئیس نژادیان

در کشورهای توسعه‌یافته ایمنی یکی از معیارهای اصلی خرید خودرو است. در صورتی که درکشور ما با توجه به تولید خودروهای عمدتاً تاریخ گذشته و نیز نبود اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه، باور بیشتر مردم در مورد ایمنی چندان با واقعیت تطبیق ندارد. ایمنی درخودرو دو جنبه دارد، اول پیشگیری از تصادف (ایمنی فعال) و دوم ایمنی در هنگام تصادف
.

در هنگام تصادف، خودرو با جسم خارجی برخورد می‌کند و سرعت آن در این اتفاق کم می‌شود یا به صفر می‌رسد. ایمنی هنگام تصادف یعنی خودرو قابلیت این را داشته باشد که بتواند انرژی حرکتی خود را به خوبی جذب کند و کمترین آسیب را به سرنشینان وارد کند.

یعنی طرز تفکر غلطی که هرچه خودرو محکم‌تر باشد ایمن‌تر است و نظر آنهایی که خودروهای آمریکایی را امن‌ترین خودروها می‌دانند در محافل علمی کاملا رد شده است، زیرا بدنه یک خودرو بسیار محکم، آسیب کمی می‌بیند ولی سرنشینان همان خودرو آسیب‌های جدی دیده‌اند. امروزه شاسی  و بدنه خودروها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دواصل جذب کامل انرژی وحفظ فضای زنده ماندن در آن برتری دارد. اصل اول در تصادف می‌گوید مثلاً در تصادف از جلو، درب موتور باید تا نزدیک شیشه جمع شود تا انرژی حرکتی خودرو به بهترین شکل جذب شود و اصل دوم می‌گوید فضایی که سرنشین در آن نشسته، نباید دچار تغییر شکل شود و جسمی به آن نفوذ کند. با توجه به این اصول نتیجه می‌گیریم که ایمنی خودرو هیچ ربطی به وزن وابعاد ندارد یعنی لزوما هرخودرویی که سبک یا کوچک است ناامن نیست بلکه ایمنی بیشتر به مواد به‌کار رفته در تولید و نحوه طراحی  خودرو بستگی دارد.

از نظر کارشناسی تنها معیار سنجش ایمنی خودرو، نتایج تست تصادف موسسه‌های معتبر است. گرچه اکثر این موسسات NGOهستند و نتایج آنها جنبه حقوقی و رسمی ندارد ولی منبع دیگری برای اطمینان از ایمنی خودرو وجود ندارد. یکی از معتبرترین مراکز تست ایمنی خودروها در دنیا EuroNcap می‌باشد که با بهره‌گیری از تجهیزات بسیار پیشرفته، تست ایمنی خودروها را انجام می‌دهد.

توجه به وضعیت ایمنی خودرو مثل انتخاب یک دندانپزشک مناسب است؛ شاید در روز اول وجودش آنچنان ضروری به نظر نرسد ولی حتی یک ایربگ اضافه می‌تواند نقش سوپرمن را هنگام تصادفات برای شما ایفا کند. 


دو بخش عمده طراحی ایمنی در خودرو ها:

  جلو گیری از وقوع حادثه

  کاهش جراحات ناشی از تصادف


جلوگیری از وقوع
حوادث

   عوامل انسانی

   عوامل فنی (تكنیكی) اتومبیل

   محیط

تحقیقات نشان داده است كه عامل اصلی وقوع حوادث عوامل انسانی است. عامل  انسانی را می توان بهطور دقیق تر مورد مطالعه قرار داد (مانند راحتی در رانندگی، صداهای آزار دهنده، استفاده از تلفن همراه) كه این عوامل می توانند باعث افزایش وقوع  حوادث در اثر عوامل انسانی شوند. در بعضی موارد نیز ممكن است راننده در اثر استفاده از دارو یا در اثر مصرف الكل دچار تغییرات روحی و روانی گردد. در رابطه با خودرو نیز  ،خصوصیات تعادلی، سیستم های كمكی (مانندترمز ABS ، سیستم كنترل سرعت نیمه اتوماتیك ACC ، سیستم الكترونیكی كنترل پایداری خودرو ESP ، دنده اتوماتیك، فرمان هیدرولیك، سیستم های اطلاع رسانی، میدان دید راننده، سیستم روشنایی خودرو، میزان راحتی (مانند: وجود صداهای اضافی NOISE، ارتعاشات، سیستم  گرمایشی و سرمایشی خودرو) همگی می توانند باعث تغییر در چگونگی هدایت اتومبیل  گردند .


کاهش جراحات ناشی از تصادف

کاهش جراحات ناشی از تصادف از نظر طراحی:

  ایمنی خارجی خودرو:  طراحی قسمت های خارجی بدنه خودرو به گونهای كه باعث كاهش جراحات وارده به عابر پیاده در اثر برخورد با اتومبیل شود .

  ایمنی داخلی خودرو:  طراحی تجهیزات داخلی خودرو به گونه ای كه باعث وارد آوردن جراحات اضافی به سرنشینان نشود.

 

انواع تقسیم بندی سیستمهای ایمنی دریک خودرو:

  سیستم های محدود کننده

  سیستم های راه اندازی، سنسور ها

  سیستم های فعال

  سیستم های غیر فعال

 

سیستم های محدود كننده:

تجهیزاتی از خودرو که در حرکت سرنشینان نسبت به خودرو تأثیرگذارند مانند کمربند ایمنی و کیسه های هوایی.

سنسور ها (حسگرها )، سیستم های راه اندازی:

از این تجهیزات به منظور آگاه سازی سرنشینان و یا عملگر ها از وقوع تصادف و ارزیابی قبل از وقوع تصادف استفاده می شود.

سنسور ها (حسگرها )، سیستم های راه اندازی:

از این تجهیزات به منظور آگاه سازی سرنشینان و یا عملگر ها از وقوع تصادف و ارزیابی قبل از وقوع تصادف استفاده می شود.


سیستم های فعال:

سیستم های ایمنی كه باید بهصورت دستی مورد استفاده قرار گیرند و اتوماتیك نیستند مانند كمربند ایمنی.


سیستم های غیر فعال
:

سیستم های محدود كننده و سیستم های ایمنی كه هنگام وقوع تصادف بهطور خودكار عمل می كنند مانند: کیسه های هوایی، سیستم  سفت كننده كمربند ایمنی و تنظیم خودكار ارتفاع زیر سری و...

 

 

منابع :

http://donya-e-eqtesad.com/news

http://www.bartarinha.ir

http://www.gerdavari.com

 

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  318
بازدیدکنندگان برخط:  1