نشریه الکترونیکی سیب - شماره 46
بحران در کاکرد خبری روابط عمومی

 

پریسا آزاد

 

ناپلئون بناپارت می‏گوید: "حکومت را می‏توان با زور و سرنیزه به دست آورد، اما برای حفظ آن ناچار باید به افکار عمومی تأکید کرد".

 

 

این جملهی معروف «ناپلئون» اهمیت فوق‏العادهی افکار عمومی را می‏رساند که در واقع افکار عمومی از لشکر و حشم قدرتمندتر و نگهدارندهی قدرت و حکومت است. در جهانی که ما آن را با نام دنیای ارتباطات می‏شناسیم و قدرت وسایل ارتباط جمعی حرف اول را می‏زند، بدون شک این افکار عمومی است که قدرت را به رسانه‏ها اعطا کرده است. رسانه‏ها امروز ضمن ارتباط با افکار عمومی و نفوذ بر آن قدرت بلامنازعه عصر حاضر را به دست آورده‏اند. در دنیای امروز به جز رسانه‏ها و در زیرمجموعه ارتباطات "روابط عمومی" قرار دارد.

روابط عمومی بخشی از سازمان است که ارتباط مستقیم با افکار عمومی دارد و در واقع هدف اساسی و ماهیت وجودی روابط عمومی ایجاد، حفظ و تداوم تفاهم با افکار عمومی است. پس لازم است برای نزدیک شدن به این هدف روابط عمومی پاسخگوی سؤالها و ابهامهای حاصل از افکار عمومی باشد و در راستای تنویر افکار عمومی تلاش کند. از این طریق روابط عمومی نیز می‏تواند راهبر و راهنمای افکار عمومی باشد.

با چنین مقدماتی و اشاره به اینکه قدرت افکار عمومی فوق‏العاده است همچنانکه می‏دانید جریانات و رفتارهای خاصی در جامعه افکار عمومی را وادار می‏کند تا در مقابل موضوعات سازمانها، ایدئولوژی‏ها و... جهت بگیرد. گاهی تغییر جهت افکار عمومی بحران ایجاد می‏کند. این بحران می‏تواند از بروز یک شایعه تا تهاجم علنی و برخورد فیزیکی در جامعه خود را نشان بدهد.

اگر افکار عمومی بتواند یک رئیس جمهور را از کار برکنار کند در آن صورت می‏تواند در هر برنامه ارتباط کاری، اغتشاش و درهم‏ریختگی به وجود آورد هر چند که حسن نیت داشته باشد.

بسیاری از این  شایعهها،  ابهامها  و هیجانها که افکار  عمومی  را  به  دنبال  خود  می‏کشاند  زاییدهی  حوادث  و  نداشتن  برنامه‏ریزی است و در بیشتر مواقع روابط عمومی‏ها مسؤولیت پیدا می‏کنند که از ارتباط خود با افکار عمومی

برای تغییر افکار آنان بهره گیرند.  پس  اگر  اتفاقی  افتاد  روابط عمومی  چه  باید  انجام  دهد؟

 

بعضی می‏گویند روابط عمومی از متن و بطن رویدادها برخاسته است، پس این توانایی را دارد که به سهولت با رویدادها ارتباط برقرار کند. برقراری ارتباط با رویدادها و افکار عمومی کار را آسان‏تر می‏کند. پس نباید به حوادث بی‏توجهی کرد. بی‏توجهی به حادثه یعنی بروز بحران و شناسایی حوادث بحران‏زا و اولویت‏بندی آنها از مهمترین امور است.

شناسایی بحران‏ها، اولویت‏بندی بحرانها و تدوین چرخه حیات حوادث )تولد، رشد، بلوغ و نزول (از مرحلهی تهیهی بالقوه تا مرحلهی بحران‏زا از جمله امور اساسی روابط عمومی است.

 

صفحه بعد  

ماهنامه الکترونیکی سیب/ شهریور ماه 95

 
  
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  459
بازدیدکنندگان برخط:  1