نشریه الکترونیکی سیب - شماره 46
نان سبوس دار، نان سلامتی بخش




اعظم فرمانی

     نان قوت اصلي اکثر مردم جامعه است، بسیاری از ما هر روز یا حداقل چند روز هفته از نان استفاده می کنیم.

     نان بيش از 50 درصد پروتئين و انرژي مورد نياز و در صورت تولید نان مطلوب بخش مهمي از عناصر معدني و ويتامينهاي مورد نياز روزانه (مانندكلسيم ، آهن ، ويتامين های گروه B وبخشي از ويتامين E، منيزيم ، آهن ، روي، سلنیوم ، مس و منگنز) را تامین می کند . از اینرو اثر آن بر سلامت و يا عدم سلامت جامعه بسيار گسترده است.

    نان تهیه شده از آرد سفيد به دلیل درصد سبوس گيري بالاي آن و حذف سهم زيادي از فيبر و املاح حياتي گندم مانند آهن ، كلسيم، روي ، منيزيم و فسفر و ... در جريان آسیاب کردن ارزش چنداني ندارد. نان هایی که از آرد کامل تهیه می شوند مثلا نان سنگک و نان جو از کامل ترین نان ها هستند ، ولی متاسفانه مردم غلات كامل را كمتر و غلات سفيد و تصفيه شده را بيشتر مصرف  مي كنند.      

       قطعا شنیده ایدکه نان كامل (سبوس دار) نسبت به نان بدون سبوس از ارزش تغذيه اي بالاتري برخوردار است ، این مطلب کاملا صحیح است ، البته باید توجه داشته باشیم که لازم است زمان ماندگاري خمیرحاوی سبوس به منظور انجام تخمير كافي باشد.

       از فواید مصرف نان هاي سبوس دار می توان کمک به کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش(به ویژه روده بزرگ) بدلیل فیبربالا، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو را برشمرد.

       فردی که نان های سبوس داررا مصرف می کند دیرتر احساس گرسنگی می کند به دلیل اینکه قندخون را آهسته تر از نانهای سفید بالا می برد و این عامل می تواند در پیشگیری از بروز چاقی ، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی مؤثر باشد.

     فرایند تخمیر در نان سبوسدار به دلیل وجود ماده ای بنام فیتات در سبوس بسیارمهم است. توجه داشته باشیم که از نانهای سبوس دار که با استفاده از خمیر مایه تخمیر شده اند، استفاده نماییم. خمیر مایه باعث می شود فیتات توسط آنزیمهای موجود در ان تجزیه شده و جذب املاح افزایش می یابد.

   نان های تهیه شده با استفاده از خمیر مایه که بصورت طبیعی تخمیر می شود، ارزش تغذیه ای بالاتر ، قابلیت هضم خوب ، ضایعات و دورریزی کمتر از نان های تهیه شده با جوش شیرین ، عطر و بوی مطبوع ترو ماندگاری بهتری دارند.

     درحالی که نان حاصل از خمیرهایی که تخمیر نمی شوند و یا با جوش شیرین تخمیر می شوند، بصورت فطیر و خمیر به دست مصرف کننده می رسد، هضم دشوار تری دارند وبه دلیل سبوسی که تخمیر نشده باشد جذب املاح معدنی مانند آهن، کلسیم، منیزیم را کاهش می دهد.

     برای اینکه به سلامتی خود کمک کنیم نان سبوسدارکه نان سلامت بخش است را وارد سفره های غذایی خود کنیم.



 

ماهنامه الکترونیکی سیب /شهریور ماه 95

 

 
نسخه چاپی
تمامی حقوق مادی و معنوی این نشریه متعلق به روابط عمومی دانشگاه است.
 
 
بازديدامروز:  1
کل بازديد:  705
بازدیدکنندگان برخط:  1